מדידת נעליים בחנות ומו"מ בימי אידיהם כיום

השאלה:

שלום כבוד הרב
1) האם אפשר ללכת לחנות נעלים ולמדוד נעלים ולהגיד למוכר שאני
אחזור עוד כמה ימים לקנות את הנעלים כאשר אני בדעתי באמת
מתכוון לחזור לקנותם ?או שעדיף לקנות במקום?לפעמים אין אפשרות
לקנות במקום
2) ראש ישיבה אמר לי שהיום מותר לשאת ולתת עם הגויים באידיהם
ולפניהם בגלל שהקילו לגבי המצב הכלכלי שיש בעולם...האם זה
לכו"ע ?ושאלתי העיקרית כיצד יתכן שאפשר לבטל גזרה של חז"ל
שגזרו ורשומה בגמרא בימינו ?הרי עוד בתקופת הרמב"ם נהגו
באיסור זה כי כך פסק הרמב"ם
3) ממתי יש את האיסור שנפסק שמחלל שבת לא יעלה לספר תורה
למנין ויינו יין נסך ?
4) מי זה רשע שמותר לדבר עליו לשון הרע ?ואפילו שלא לתועלת
תודה רבה

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

1) מותר אם אתה אומר למוכר גלויות שאינך מתכונן לקנות עכשיו אלא
רק לאחר כמה ימים והדבר נעשה מתוך כוונה אמיתית לקנות.
2) התשובה שרה"י ענה לך נכונה והיא רשומה בבעלי התוס' ובספרי
הראשונים שחיו באירופה שם ברוב הארצות היו נוצרים והשאלה היתה
קריטית למחית היהודים. הרמב"ם חי בארצות האיסלאם וע"כ לא נזקק
לעסוק לשאלה זו, ופסק כפי שעולה מהסוגיות. אגב, לפניהם אסור רק
בא"י ובחו"ל רק ביום אידם (רמב"ם פ"ט ה"א). ואין כאן ביטול
גזירה אלא התאמת הגזירה למציאות בה חי עם ישראל. בימינו רוב
העולם הנוצרי הוא חילוני בעיקרו, והמקום שתופסת תפלתם אצלם קטן
מאד, וממילא אין סיבה שלא לסחור איתם בימי אידיהם. בא"י מעטים
הנוצרים וע"כ אין לכך משמעות.
3) איסור קבלת קרבנות ממחלל שבתות הוא מהתורה (חולין ה, א),
מומר לחלל שבת נזכר בדיני עירובין שתקנם שלמה המלך וע"כ גם
הוא קדום מאד. וממילא אף שאר הקנסות לגבי מחלל שבת קדומות
מאד.
4) איני יודע. רק צריך לזכור שדיבור לה"ר הוא מגיפה, ומתחילים
במי ש'מותר' וגומרים הוצאת דיבה והוצאת שם רע. וע"כ ראוי להימנע
מהיתרים כאלה.

toraland whatsapp