התשובה
מת מטמא באוהל. וכהנים מוזהרים שלא להיטמא למת, וע"כ אסורים להיכנס לבית קברות שמא יאהילו או לבנין שיש בו מת. השאלה היא לגבי קברי צדיקים האם הם מטמאים באוהל.
במדרש משלי (פרשה ט) מסופר שכשנהרג רבי עקיבא על ידי מלכות הרשעה, נשאו אליהו הנביא על כתפיו, יחד עם רבי יהושע הגרסי תלמידו של רבי עקיבא. רבי יהושע הגרסי שאל את אליהו: "והלא אמרת לי כהן אתה, והלא כהן אסור להטמא למת?" אמר לו אליהו: "חייך רבי יהושע בני, ח"ו שאין טומאה בצדיקים אף לא בתלמידיהם".
עפ"י מדרש זה יש שהתירו לכהנים להתקרב לקברות צדיקים, או להיכנס לבית המאהיל על הקבר. וכ"כ הרמב"ן והרשב"א (יבמות סא ע"ב) וכן החינוך (מצ' רסג) שצדיקים אינם מטמאים.
אולם מאידך, במס' ב"ב (נח) מסופר שר' בנאה היה מציין קברים ע"מ שלא יטמאו כהנים בהם. ובין הקברים שציין היתה מערת המכפלה, משמע שאף האבות ואדה"ר מטמאים באוהל. ואמנם רבים הראשונים והאחרונים שפסקו לאיסור, ואת מדרש משלי הסבירו בדרך דחיה בעלמא, או כמדרש ולא כהלכה. ואף לדעת האבני נזר רק צדיקים שנהרגו בידי אדם ובמדרגתו של ר' עקיבא אינם מטמאים באוהל.
ולפי"ז אסור לכהנים להיכנס למערת המכפלה.
(בזמן האחרון, נדפס ספרו של הרב עידו אלבה איש חברון הי"ו אשר מתיר לכהנים להיכנס למערת המכפלה על סמך בירור בדיני טומאת מת וטענה שאינם חלים על מערת המכפלה. אולם לא מצאנו בין הפוסקים מי שהבחין בין מערת המכפלה לקברות צדיקים אחרים, ולמעשה לא נהגו כדבריו).