התשובה
שלום וברכת ד´
שאלתך כוללת מספר שאלות.
1. הפרשת תרו"מ מראש (מתחילת העונה) יש בה מחלוקת אחרונים, ובייחוד בלימון שמוסיף בגדילתו כל הזמן, ועל כן מן הראוי לעשר את הנתלש, אם יש בעיה קשה וחלילה יכול לגרום למכשול (שיקחו לא מעושר) נראה שאפשר להקל להפריש כל תחילת שבוע (שאין בו תוספת גידול בד"כ).
2. מצו"ב נוסח שכתב הרב קוק זצ"ל להפרשה מראש.
שו"ת משפט כהן (עניני א"י) סימן לה
נוסח סדר הפרשת תרומות ומעשרות על להבא +ע´ גליון הש"ס להגרעק"א ז"ל קידושין ס"ב. [ע´ גליון הש"ס קידושין ס"ב. - וש"ך סי´ רצד ס"ק יב, ובב"י שם].+ תולש פרי אחד, או שנים או יותר, ואומר: הנני קובע פרי זה, - או פירות אלו, - שיהיה להפריש מזה תרומה גדולה ותרומת מעשר, על כל מה שאני, - או מי שהוא מבני ביתי או כל מי שיאכל מפירותי, - עתיד לתלוש ולאכול מפירותי.
וחוזר ואומר: כשיעור גודל חטה אחת מצד התחתון של פרי זה הרי הוא תרומה גדולה על כל הפירות, שאני, - או מי שהוא מבני ביתי או כל מי שיאכל מפירותי, - עתיד לתלוש ולאכול, בכל פעם, עד שיתמלא כל הפרי ויעשה כולו תרומה. ואחר כך נוטל פרי תלוש אחר ואומר: אחד ממאה ממה שיש כאן בצד התחתון של פרי זה נגד כל מה שאתלוש ואוכל, אני, - או מי שהוא מבני ביתי או כל מי שיאכל מפירותי, - בכל פעם, יהי´ מעשר, ושאר חלקי מעשר יהיו בצד התחתון של כל הפירות, שאני, - או מי שהוא מבני ביתי או כל מי שיאכל מפירותי, - עתיד לתלשן, לכשיתלשו מעכשיו, ואותו חלק המאה מעשר שבפרי התלוש הזה יהי´ תרומת מעשר על המעשר של הפירות המחוברים, לכשיתלשו. ואם ישאר מהפרי, שיחדתי לתרומה גדולה, או מהפרי שיחדתי לתרומת מעשר, אחר כל היום והלילה של אכילתנו מהפירות שנתלוש, יהי´ הנשאר ג"כ תרומה בכל מקום שהוא סמוך לתרומה ולתרומת מעשר שלמעלה. ומעשר שני יהי´ בצד העליון של כל הפירות, שאוכל אני, - או מי שהוא מבני ביתי, או כל מי שיאכל מפירותי, - לכשיתלשו, ויהיו מחוללין ופדויין (הן וחומשן) על פרוטה, או שוה פרוטה, שיחדתי לפדות בה מעשר שני.
ובשנת מעשר עני יאמר כן, שהוא מיחד את הצד העליון למעשר עני.
3. לכתחילה עדיף להפריש מכל לימון או שניים בפנ"ע, והכמויות כפי הנדרש.
4. על פי דברינו אלו אין להפריש מתחילת העונה אלא תקופות קצרות.
בברכת חג כשר ושמח
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון