גדול הדור

השאלה:

בשו"ת תרומת הדשן סימן קלח פסק להלכה שגדול הדור דינו כרבו
המובהק של כולם וגם של מי שלא למד ממנו כלום.
ותשובה זאת נפסקה בשו"ע או"ח תעב,ה וגם יו"ד רמד,י.

1.אם כך, הרי אסור לתלמיד לקבוע את עצמו להוראה ולהורות
הלכה אפילו בכל העולם ללא קבלת רשות מרבו. ואם יש לו כמה
רבנים מובהקים, כתבו הפוסקים שיטול רשות מכולם.
ומדוע אדם שרוצה להורות לא צריך לקבל רשות מכל גדולי הדור?
הרי כולם נחשבים לרבותיו המובהקים.
2.האם גדול הדור בעניין זה נקבע לפי חכמה או לפי מעמדו
בציבור?
יכול להיות גאון שבגאונים שאין בדורו עילוי כמותו אבל אין לו כלל
מעמד של שררה בציבור ופסקיו כלל לא נתקבלו. אע"פ שכולם
יודעים שהוא גאון שבגאונים.
ויכול להיות חכם שהוא לא מכריע את כלל חכמי ישראל על כף
המאזניים אבל בכל זאת פסקיו נתקבלו בציבור והוא נחשב למנהיג
כלל ישראלי אע"פ שיש אולי חכמים יותר ממנו.
אז מי מאלה יחשב לגדול הדור? הגדול בחכמה או הגדול במניין?

 

 

 

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

אומנם יש בדורנו גדולי תורה אולם אין בדורנו גדול הדור במעמד שציינת
וההלכות אינן למעשה.

toraland whatsapp