2 נושאים

השאלה: שלום לרב. 2 שאלות:
א. כיבוד הורים היא מצווה חשובה מאוד. השאלה שלי אם אני צריכה להקשיב ולכבד את ההורים שלי בכל מצב (שלא סותר את היהדות) גם אם הם משפילים, מבזים, צועקים וכו´ בלי סיבה משמעותית? מבקשים דברים בנימה של אני הבוס ואת השפחה ותעשי כל מה שאני אומר,ומהר? אני חייבת לעשות כל מה שיבקשו בלי להתעצבן? בהתחלה הייתי אומרת שיבקשו יפה ויהיה לי יותר קל לעשות אבל זה לא עזר. ממש קשה לי כל הזמן להקשיב להם כשהיחס אלי הוא כזה.

ב. קראתי סיפור על אדם שהרב שלו אמר לו לבלום את פיו בשעת מריבה וכך הוא יוושע. בא אליו אדם והתחיל לצעוק עליו לפני כולם שהוא גנב ממנו ועשה עוד כל מיני דברים שהוא לא באמת עשה והאיש שתק ולא אמר כלום וכך הוא זכה להוושע. ככה באמת צריך להתנהג? אנשים יצעקו עלי ויחרפו אותי ואני אשתוק? זו ענווה אמיתית או שזאת הגזמה? הרי אם אנשים יגידו עלי דברים לא נכונים, למה שאני לא אחזיר להם (בשפה מכובדת) ואעמיד אותם במקום? מה הקטע של לבלום את הפה ולא להגיד כלום נגד הבזיונות?

מחכה לתשובה, תודה רבה רבה!!!




התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/3/2013 9:42:43 AM
בס"ד

שלום וברכת ד´

א. מצער אותי לשמוע את מה שאת כותבת, ואולם אני מקבל את הדברים שאלו הן העובדות. כיבוד אב ואם בהלכה היא רק בדברים השייכים לאב ואם, דהיינו להאכיל להשקות, כמו כן ישנה חובת יראה בפני אבא ואמא שזה כולל לא לחלוק עליהם, לבזותם או לעמוד בפניהם וכדו´.
בכל אופן אב או אם שמצוים על הבן לעשות דבר שאיננו שייך להם, כגון עם מי להפגש וכדו´ אין בכך מצוות כבוד אב ואם, ואין חובת שמיעה בקולם, אלא א"כ יש להם צער, אז יש אוסרים ויש מתירים.
מסקנת הדברים שההורים לא יכולים להתערב בכל דברי הבנים או הבנות. אולם מאידך יש איסור לבזות או לצער אב ואם, ועל כן אם המצב אצלכם מגיע למצב כזה שיכול להגיע לידי זלזול שלך בהורים או מריבות, עדיף במקרה כזה לעזוב את הבית ולא להגיע לעימותים שבמסגרתם יגרם זלזול או צער להורים. בכל אופן חובת כיבוד במה שנוגע אליהם (האכלה, השקאה וכו´) חלה אפילו על הורים שהם חלילה עבריינים, אבל ק"ו שאינם עבריינים אלא כעסנים עדיין יש חובת כבוד אב ואם, אבל רק בדברים שהם שייכים למצוה זו, ולא סתם לשמוע בדברים שאין להורים כל קשר (לימודים, חברים, ביגוד וכו´).
ב. בהלכה הדרך לשקיט מריבה היא בבתי דין, יש אפשרות וחובה ללכת לבתי הדין והם מבררים את הדברים. מריבות הנעשות בציבור מתוך צעקות וויכוחים רבים אינם ברור מהותי אלא פופוליסטיים ואין שם אמת. על כן אין לפרסם אחד על השני אלא במקום האמת, ועל כן הבולם פיו ולשונו בזמן מריבה היינו כשאינם בבית דין, אבל כאשר מגיעים לבית הדין שם נעשה הברור האמיתי, ואלוקים ניצב בעדת א-ל.

צום החמישי לששון ולשמחה
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון


toraland whatsapp