התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד´
1. טוב שלא תידור משתדור ולא תשלם, ימנע אדם עצמו מכל דיני
נדרים.
2. הנדר צריך לחול על דבר מסויים, ואי עשייה צריך לדעת האם יש בה
חלות, דהיינו נודר אדם שלא יחרוש בפרה, הרי הפרה היא החפץ הנאסר, או
ממקוה וכדו´ אבל שלא יעשה דבר רוחני אין כאן נדר. ויש פעמים שהנדר הוא
מדרבנן.
2. טוב שלא תידור כלל, ואפילו לא לזמן מועט.
3. לעניין צדקה אפשר, כמבואר בגמ´ שנודרים צדקה על מנת שיחיה בני
וכדו´. אולם בשאר אופנים צריך לדעת את הלשון.
זכור: טוב שלא תידור, שעוון נדרים קשה הוא ואין הכל יודעים להורות
בו.
חג כשר ושמח
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון