תנורים בימינו

השאלה:

לכבוד הרב.

בסימן ק"ח ביורה דעה השו"ע והרמ"א מקילים שריחא לאו מילתא היא לכתחילה לכן אם אפו בתנור אחד בשר וחלב שניהם מותרים בדיעבד, ובפשטות שאין התנור נאסר. בהמשך אוסר הרמ"א לגבי איסור והיתר(וכן בשר וחלב) שאפו אותם תחת מחבת אחת ולכאורה מדין זיעה ואם זה בזה אחר זה ואין זיעה אין איסור.

א. מדוע בשו"ע לא הוזכר דין זיעה לגבי תנור?
ב. מדוע בימינו מחמירים הפוסקים בדין זיעה אף בתנור?
ג. לפי כל זה מה הדין אם אפו ביחד מאכל פרווה בתבנית אחת ובשר בתבנית שניה לגבי המתנה של שש שעות(האם בגלל הזיעה כן צריך להמתין, כי לכאורה מריחא לא צריך להמתין)?

התשובה

הרב יעקב אריאל |

זיעה היא ממשות של החומר המתבשל שנמצאת בצורת אדים ולכן היא אוסרת. ריחא הוא פחות מאדים ואין בו ממשות ולכן הסוגיות אם הוא שמן ומפטם. בכלי סגור אין זיעה יוצאת החוצה אלא לכל היותר ריחא.
א. איני יודע. ואולי נובע מהרגלי הבישול בימיהם.
ב. אם יש זיעה מחמירים אם רק ריחא מתירים בדיעבד.
ג. השאלה היא האם יש זיעה או רק ריחא אם אפו ואין רוטב אין זיעה, ולכן אפילו אם הפרווה צריך להיאכל בארוחה בשרית אין צריך לשמור אחריו שש שעות.

toraland whatsapp