התשובה
בס"ד
שלום וברכה
הרשב"א ובעקבותיו השו"ע כתב "עבר ובשל" משמע שאסור לבשל אבל אם עבר ובישל אפשר לאכול מדין ספק ספיקא. ברור שבשעת הדחק אפשר להקל, אבל ספק ספיקא זה דבר שהורה בו חכם להתיר, והיו שלא אכלו כל דבר שהורה בו חכם. אמנם במקרים פרטיים שרב ברר היו שהקלו בגלל ההיתר של הרב, אבל בספק ספיקא שהוא התר בגלל כללי ההלכה נראה שאם יש צורך אוכלים וכן אנשים שלא מקפידים ומהדרים במצוות יכולים לאכול, אבל בעל נפש ומי שיכול להדר במצוות כדאי להמנע אם אפשר ואין בכך דחק או הפסד. (עיין סי' תפט במ"ב ס"ק מה, ובמג"א ס"ק יז, ואף על פי שיש מקום לחלק בסוגי הספקות, ואכמ"ל).
שבת שלום
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ