התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
הגאונים כתבו שכותח מותר באכילה, הובא בטור (סי' קיב סעי' יד). על כך הקשה המהרש"ל (הובא בב"ח ובפרישה סי' קיד) מדוע לא נאסר הכותח בגלל החלב שמעורב בו. תרוץ המהרש"ל הוא שאם יש נסיובי דחלבא הרי זה בטל ברוב הכותח, מכאן מוכח שנסיובי דחלבא אסור אלא שבכותח בטל. הב"ח כתב שכותח לא היה כלל בגזרת חלב. אבל לפי המהרש"ל וכן כתב הש"ך סי' קיב ס"ק כב, ברור שנסיובי דחלבא של עכו"ם הוא איסור אבל יש בו ביטול. הט"ז (ס"ק ט) הוסיף ואמר שנסיובי דחלבא אין בו ביטול ובאמת אסור לאכול כותב שיש בו נסיובי דחלבא, ומה שהתירו הגאונים כותח היינו רק בחלב ישראל, והשאלה מדין פת עכו"ם ואת זה התירו, אבל נסיובי דחלבא אסור ולא בטל. אמנם בנקודות הכסף הקל בכותח אבל עיין דרכי תשובה (אות פג) שכתב שיש להחמיר ונקודות הכסף רק בא ליישב דעת הפוסקים, אבל בנסיובי דחלבא אסור. א"כ ברור שנסיובי דחלבא יש בו איסור של חלב עכו"ם.
ועיין בדברי הב"י (יו"ד סי' פא אות ה) שכתב שנסיובי דחלבא הוא חלב האסור מהתורה, וא"כ חכמים גזרו עליו ככל חלב גם איסור חלב עכו"ם.
שבת שלום
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ