התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
יישר כח על כל פעלך להגדיל תורה ולהאדירה.
א. כל מה שאפשר לעשות כדאי, כגון: אם אפשר לטבול את הכלים, כבר התקדמנו, שהרי גם אכילה ללא טבילה זו בעיה. על כן אם זה אפשרי כדאי להשתדל.
ב. לגבי כלי שאינו בן יומו, יש כלי שבשלו בו בשרי ואחר מכן בשלו בו פרווה, ובמקרה כזה אין צורך להחמיר, ועל כן במקרים כאלו בודאי שהשהייה מועלת. לעומת זאת אם זה כלי שבשלו בו בשרי ואח"כ חלבי, כאן הכלי נאסר, נראה לי שכדאי את הסירים והמחבתות להגעיל, ובכך יוכשרו כל כלי הבשול.
ג. לגבי החששות של ערבוב במדיח, אין לחוש כל כך ואפשר להסתמך על הגרע"י זצ"ל שהקל במדיח שיש בו סבון רחיצה. על כן לא הייתי מתעקש על כך.
ד. מסקנה: אם אפשר להגעיל ולהטביל את הכלים, ולאחר מכן ישתמשו רק לאחר 24 שעות (לבקש שיבשלו בשרי רק בסיר בשרי, חלבי רק בכלי חלבי), המהלך הוא מעולה, ואין צורך לחוש לכלים הנשטפים והמודחים.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ