התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
א. כל פרי עומד להתתלש, וכל זמן שהוא מחובר ויש חרקים הרי הם שרץ הארץ, לא משנה אם זה עומד לייבוש או לא, כל זמן שהוא מחובר לקרקע דינו כקרקע. עיין לעניין כמהין ופטריות (פד, ו) שהם נחשבים גדולי קרקע למרות שלא יונקים מהקרקע אלא רק כמקום גידול. כמו כן מהו ייבוש? תחילת ייבוש סוף ייבוש, אלו הגדרות לא ברורות כלל.
ב. מכיוון שכבודו כתב שהוא הולך לפי הרב וויא שליט"א כדאי שיעיין כיצד הוא מגדיר מיעוט המצוי, ולא יהיה מקולי דהאי ומקולי דהאי.
ג. מהי מקום טרחא, האם לעיין 20 שניות בתמר יש בכך טרחה, לא דנים על תמר שהוא ממרח ואי אפשר לבדוק, שאת זה הקלו כל הרבנים ויודעי הלכה, הדיון הוא על תמר שלם שקל הוא בבדיקה שהיא איננה צריכה מומחיות אלא תשומת לב, ונראה שמי שאינו בודק הרי זה כמעלים עיניו מן האיסור.
ד. מקובל בשם החזו"א שאין משיבים פעמיים, מכיוון שאדם שלא מקבל - לא יקבל, על כן אם כבודו חושב שמותר יעשה כהבנתו.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון