גניבת דעת בשיווק אינטרנטי

השאלה: שלום הרב בתקופה האחרונה התפתח תחום של שיווק אינטרנטי שנקרא שיווק שותפים ובו בעצם מפרסמים ברשתות החברתיות ובאתרים חברות, מוצרים,קורסים שונים וכיוון שמדובר בתחום השיווק יש הרבה בעיות שלפי הערכתי נראה כמו גנבת הדעת. לדוגמה: כאשר מנסים לשכנע לקוח פוטנציאלי להשאיר פרטים או לקנות מוצר אז רושמים מחיר גבוה מהמחיר האמיתי ומציגים את זה שנותנים רק לשבוע הקרוב הנחה כדי לזרז את הקונה מה שלא נכון כיוון שהמחיר תמיד נשאר אותו הדבר וזה נראה כגנבת הדעת יצא לי לבדוק את הנושא ורב אחד ענה לי שהיום כולם יודעים שזה הפעלת לחץ ולא אמיתי לכן אין בזה גנבת הדעת. השאלה האם זה נכון שהיום הרוב מכירים את הלחצים והחוסר אמת שיש בשיווק לכן זה לא גנבת הדעת ומותר להתעסק בשיווק שותפים או לא? והאם בשיווק לגויים (לחו"ל) יש מקום להקל? נ.ב התחום הזה גם מאוד נפוץ בעולם הדתי והחרדי מה שתמוה בעיני אבל אשמח לדעת אולי אני טועה וזה אפשרי וכך אוכל לעסוק בזה תודה

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | כ"ב חשון תשפ"ג 11:24

בס"ד


שלום וברכה


גניבת דעת הוא כמפורט בשו"ע חו"מ סי' רכח, שאדם עושה שינוי בפירות והקונה חושב שהם טובים יותר, אבל אם אין זה שינוי במהות אלא מחיר שהוא משתנה כל הזמן, והקונה יכול לבדוק את המחיר במהירות באינטרנט, אין בכך גניבת דעת שהרי אין מחיר קבוע לחפץ וכל אחד יכול לדרוש מה שרוצה. 


בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 

toraland whatsapp