התשובה
בס"ד כד מנחם אב תשפ"ב
שלום וברכת ד'
אני מבין מהמכתב שאין ויכוח בינכם שהיו שבעה פתחים ובהם שבע מזוזות, וכבודו התחייב להחזיר לבעל הבית את כל שבעת המזוזות שהיו בבית. אלא שכעת נעלמו שלש מזוזות (בגלל הפועלים שהורידו), ועליהם נסובה השאלה.
השאלה היא האם קונה הבית קיבל שמירה על המזוזות. הנה בשו"ע רצ"א סעי' ג פסק שאם הבעלים נתן רשות לחברו להניח פירות בחצרו אינו חייב בשמירתו כיוון שלא קיבל עליו שמירה עד שיאמר שקיבל אחריות שמירה. אולם הש"ך ס"ק ח כתב שאם הכניסו לביתו הרי זה קיבל עליו שמירה בצורה ברורה אפילו לא אמר שמקבל שמירה, עצם זה שהוא מרשה לבעל הבית הראשון להניח המזוזה ברשותו עד שיעשה שיפוץ הרי זה כבר קבלת שמירה. ועיין סי' שצח סעיף ה שהביא זאת כמחלוקת אבל בבית לכו"ע הוי חיוב שמירה אפילו שלא אמר שמקבל זאת כשמירה.(עיין ט"ז ס" שצח סעי' ה). ועיין בנתיבות (ביאורים) שהסביר שהמכניס לביתו הוי כקבלת שמירה
על כן נראה בנידון דידן שיש כאן קבלת שמירה על המזוזות שהם בבית הקונה. ומכיוון שכך צריך להחזיר לו את שווי המזוזות שהורדו ולא יכול לתת לו שווי מזוזות פחותות, כיוון שקיבל עליו שמירתן הרי חייב בשוויין.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ