התשובה
שלום וברכה
מבלי לדון בעצם השאלה האם רצוי להשתמש במדיח כלים בשבת, כי אינני מתיימר לשים ראשי בין הרים גדולים.
- אכן צודקים דבריך, כי בדומה להנחיות שצריך להניח את הסבון בתוך המדיח לפני השבת ולא להניח בדלת, כי סגירת הדלת בשבת כמוה כהכנסת כל מה שבתוכה למדיח בשבת. (כפי שכתב כבר הרב ישראל רוזן זצ"ל בתשובתו המנומקת באמונת עתיך מס' 110 עמ' 17). אם כן, הוא הדין ביחס לנוזל ההברקה, שנמצא דרך קבע בתוך מיכל קטן בדלת המדיח, הרי שבסגירת הדלת בשבת אנו גורמים לכך שכאשר המדיח יפעל נוזל ההברקה יתבשל בשבת לאחר הפעלת המדיח. הוא הדין שצריך לסתום את פתח יציאת נוזל ההברקה מהדלת מלצאת תוך כדי פעולת ההדחה בשבת. וכך שמעתי שהציע ראש מכון צומת כיום יבדלחט"א הרב מנחם פרל שליט"א.
- לגבי בחירת טמפרטורה קבועה לפני שבת - מסתבר שזאת דרך יותר מרווחת מבחינה הלכתית, כי אף אלו שלא חששו לבישול הפסולת שבכלים נימקו זאת שזה 'גרמא' ב'פסיק רישיה שלא ניחא ליה'. אך כל זה נכון כאשר אינך משפיע על חום המים בשבת. לא כאשר אדם מכוון לפני שבת שהטמפרטורה תשתנה בהתאם לרמת הניקיון של הכלים, כי אז יוצא שבזמן הכנסת הכלים למדיח בשבת הוא משפיע על שינוי הטמפרטורה של המים בהתאם לכמות הפסולת שעל הכלים (מבלי להיכנס לשאלה אם בכך 'ניחא ליה' בבישול הלכלוך).
- לכן כיוון שההנחיה ההלכתית, שלא לבצע בשבת שום פעולה שתשפיע על הפעולות של המדיח אפילו לא ב'גרמא', משום כך גם צריך לכוון לפני שבת לטמפרטורה שאינה משתנה בהתאם לרמת הניקיון של הכלים.
בברכת התורה והארץ
אהוד אחיטוב