התשובה
שאלה זו מתחלקת לשני חלקים: מצד גדרי המלאכות בשבת, ומצד מראית העין וצביון השבת. מצד גדרי המלאכות, אדם אינו מוזהר על שביתת כליו ומכשיריו בשבת, ולכן אין איסור בדבר, כל עוד ההפעלה האנושית נעשתה במלואה לפני שבת.[1] מצד מראית העין וצביון השבת, אנחנו עדים לכך שבדורנו, מתרבים מכשירי החשמל הפועלים בשבת, ויש צורך למצוא את הדרך הנכונה, שבה מצד אחד השבת מתברכת מריבוי האפשרויות ונהנית מפירות הטכנולוגיה, ומצד שני נשמרת צורת השבת. אפשר לומר שהולכת ומתהווה על ידי הציבור מעין הגדרה חדשה בהלכות שבת, ואנסח אותה בערך כך: אפשר להתיר דבר הנעשה אוטומטית ללא יד אדם בשבת, אם אינו מיועד לייצור של מוצר חדש או תנועה ניכרת. ולכן, תאורה, מיזוג וחימום אוכל מותרים, אבל למשל הכנת מאכלים שלא היו קיימים לפני כן אסורה, גם אלמלא הלכות שהייה ו'מיחזי כמבשל' ו'שמא יחתה' וכו'. פוסקים רבים אסרו הפעלת 'אופה לחם' מבעוד יום,[2] וכמה פוסקים הסתייגו מהפעלת שואב אבק רובוטי בשבת.[3] גם בשאלה הוזכרה האפשרות להפעילו דווקא בלילה, כשאנשים ישנים והפעילות אינה ניכרת. הרי שיש חשיבות לנראות. לדעתי אי אפשר לומר שהשימוש בשואב אבק רובוטי בשבת הוא רווח, וידוע לי שיש מי שמפעילו לניקוי יומיומי, בכל ימות החול, בלי שבת. לאור כל זאת, רצוי להימנע משימוש בשואב אבק רובוטי בשבת, גם אם לא כחיוב גמור, ונראה לי שכך נכון לעשות.[4] אני מודה שאם בעתיד השימוש בשואב אבק רובוטי בשבת ייעשה רווח ופוסקי הלכה מובהקים יאשרוהו, אשנה את דעתי. יש להוסיף שאמנם במעלית שבת יש תנועה ניכרת, ובכל זאת מכון צומת ורבים אחרים מתירים, אבל מעלית שונה בכך שהיא חיונית למתגוררים בקומות גבוהות (ויעידו על כך הפער במחיר בין אותה דירה עם מעלית או בלי מעלית, וכן הפער הגדול במחיר תשלומי ועד בית בין בניין עם מעלית לבלי מעלית), והיא חוסכת ריבוי הליכה בשבת, ומענגת את השבת באופן משמעותי מאוד. וראה עוד להלן מה שכתבתי כתגובה למאמר הרב אביעד משה, אמונת עתיך 144, ובפרט יש לציין את דברי מורנו הרב יעקב אריאל שליט"א שיש צורך בדורנו לשמור מכל משמר על קדושת השבת וצביונה.
לסיכום: ראוי להימנע משימוש בשואב אבק רובוטי בשבת, גם אם לא כחיוב גמור.
[1]. ראה מאמרי: 'אוטומציה בשבת', אמונת עתיך 137 (תשרי תשפ"ג), עמ' 145-141.
[2]. הרב אשר וייס, ספר רץ כצבי – אקטואליה בהלכה, ח"א, עמ' צג-צד: 'ועדיף שנאמר בפה מלא, שאף שלפי ההלכה יש צד להקל, אוסרים אנו, כדי להרחיק את האדם מהעבירה, ולעשות סייג לתורה, בכח שיש בידינו. ולבי נוטה יותר לדרך זו, דחיים אנחנו בתקופה שכל אחד חכם בעיניו יותר מחכמת שלמה, ואם נגבב סברות להחמיר, יבואו אחרים לסתור הבנוי ולעקור הנטוע, ונמצא שם שמים מתחלל. ועוד יפרסמו הדבר, שגדולי התורה מגבבים סברות נגד האמת, כדי להחמיר על ההמון, ויביא הדבר לחילול שם שמים ולזלזול בהוראת חכמים. ומשום כך, נראה טפי דההנהגה הראויה בזמננו, לכתוב ולפרסם את האמת הצרופה, דאף שמצד ההלכה יש צדדים לכאן ולכאן, יש לנהוג בזה איסור גמור, משום מיגדר מילתא, ומתוך דאגה לקדושת השבת ושלימות התורה' (ויעוין במה שכתב על כך הרב רייזמן בהמשך הדברים, ואכמ"ל); שו"ת ישיב יצחק (ח"ח סי' סז; חמ"ו סי' ט); שו"ת אבני ישפה, ח"ה סי' מט, ואולם תלה זאת ברעש של הלישה, ושמא יסכים להקל במכשיר שקט או כשהלישה נעשית לפני כניסת שבת, שו"ת קול מנחם (לרמ"מ טאוב, האדמו"ר מקאליב), הל' שבת ח"א סי' רנד סעי' ב; פסקי תשובות, או"ח סי' רנד סעי' ג; שו"ת שערי בינה, סי' מט הערה ק; הרב אהרן ליברמן, 'הפעלת מכונה לאפית לחם על ידי שעון שבת', אור ישראל [מאנסי] מא [תשס"ו], עמ' קלא-קלו; הרב אבישלום ועקנין, 'בדין מכשיר אופה לחם בשבת', בית הלל מ [י,ד] (טבת תש"ע), עמ' נב-נה. אמנם יש מי שהתיר: הרב רא"ם הכהן, שו"ת בדי הארון, או"ח סי' יא, והוסיף שלשיטת הרמ"א המחמיר בהשמעת קול, לכתחילה יש לדאוג שהלישה תיעשה לפני כניסת השבת.
[3]. ראה בדברי הרב ישראל רוזן, 'הפעלת מטאטא רובוטי בשבת', אמונת עתיך 100 (תמוז תשע"ג), עמ' 18, שגם הזכיר את הדימוי לאופה לחם; וראה גם בתשובת רבני המכון המדעי טכנולוגי להלכה, אספקלריה יב (שבט תש"פ), עמ' 13; אספקלריה כח (סיון תשפ"א), עמ' 20-19.
[4]. כעין זה השיבו בנוגע לנידוננו: הרב עובדיה יוסף, שו"ת מעין אומר, חט"ז פ"א סי' לה עמ' עח; הרב בנימין חותה (https://www.kikar.co.il/629/rzskss); הרב יובל שרלו (https://katzr.net/8cdd84;
וכעין זה בתשובה נוספת: https://www.ypt.co.il/7584); הרב הלל מאירס (https://www.hidabroot.org/question/271448); רבני בית ההוראה 'דין' (https://katzr.net/f1d453). לעומת זאת, אציין מקורות שהתירו: הרב ברוך אפרתי (https://katzr.net/fee3e8); הרב דוד מלול (https://katzr.net/693700; ושמא היה חוזר בו אם היה נחשף לדברי זקנו, הר"ע יוסף הנ"ל).