מציאת פיתרון למצב שבו אין חיי אישות בין בעל לאשתו

השאלה: שלום לכבוד הרב אני בן 53 נשוי ב״ה 28 שנים ועם 5 ילדים. אשתי עברה לפני כ 5 שנים ניתוח להסרה של הרחם השחלות וחצוצרות כמניעה לסרטן. בעקבות הניתוח חלו שינויים בגופה אין לה הורמונים והיא גם לא רוצה לקחת. התוצאה שהיא איבדה כמעט לחלוטין את החשק המיני ובנוסף עקב צלקות פנימיות שנוצרו בנרתיק כואב לה מאוד לקיים יחסי מין. היינו כבר אצל גדולי הרופאים וכל הבדיקות האפשריות ואין פיתרון. אני חי כבר 5 שנים ללא יחסי אישות ועם אשה שהיא ״חברה הכי טובה שלי״ כמו שותפים לדירה… אבל לא מוכנה לגעת בי. המצב קשה מאוד ומאתגר אותי במיוחד ועקב כך שאין לי פעילות מינית אני טרוד במחשבות על זה חלק גדול מהיום וזה מסיח את דעתי מהעבודה. והתוצאה שהתחלתי להרגיש לוזר … אני בעל עסק עצמאי.. ושקעתי מזה בסוג של דיכאון שגרם לי להזניח את העסק ולחוסר מוטיבציה… ברגע זה אנחנו כבר מסובכים בחובות של כ 300 אלף שח והעתיד נראה רע מאוד !!! בצר לי ברגעים של יאוש אוננתי פעם בכמה חודשים - וזה רק הגביר את הדיכאון. אני מרגיש חסר ערך והערכה בכללי באופן אישי ומצד אישתי במיוחד. ולמרות הכל אני עדיין אוהב את אשתי ואת ילדיי שחשוב לי להיות איתם כמשפחה ולא רוצה להתגרש. (מבחינתה של אשתי אם הייתי אומר כן .. כבר מזמן לא היינו ביחד) שוחחנו על הנושא בפתיחות כבר המון פעמים… ואשתי אמרה לי ״אני לא הפתרון שלך, תמצא לך מישהי ותעשה מה שאתה רוצה….״ אני מבין שאולי זה יכול להיות פתרון שיתן לי הרגשה שאני ״חי״ ויתן לי אנרגיה לצאת מהיאוש ולהתחיל גם לפרנס ולהציל את משפחתי וילדיי. שמעתי על האפשרות של ״פילגש שטובלת״… אולי זה הפתרון למצבי הדחוק . מה לעשות ? הצילו !!! תודה על תשובתך ועזרתך. עמי.

התשובה

מכון פוע"ה | ה' תשרי תשפ"ד 9:05

לשואל שלום וברכה

ראשית, אתה מתאר מצוקה מאוד קשה וגדולה, מצוקה שהיא מובנת לכל אדם באשר הוא. חשוב וכדאי למצוא פיתרון למצוקה זו.

אולם הפיתרון שהצעת למצוקה אינו הפיתרון הנכון והמתאים מכמה סיבות:

1. קודם כל הסיבה ההלכתית - לשיטת רש"י והרמב"ם בפילגש יש איסור תורה. זה אומר שאפילו אם היא טובלת, בכל פעם שמקיימים איתה יחסי מין, עוברים על איסור בדיוק כפי שאוכלים בשר וחלב. אמנם יש שחלקו על שיטה זו, אולם זו גם השיטה העיקרית שנפסקה להלכה בשולחן ערוך. מעבר לכך, לפני כמאתיים שנה, אחד מחכמי ישראל (היעב"ץ), רצה להציע פיתרון כזה כדי להציל אנשים רבים מאיסורים חמורים יותר. כל שאר גדולי ישראל אפילו לא חשוב שהצעתו ראויה להתייחסות.

2. אולם מעבר לכך, מדובר כאן בפועל על אדם נשוי שלוקח לו מישהי שתשמש בשבילו "שפחת מין" (סליחה על הביטוי החריף, אבל בסופו של דבר זה מה שזה, שהרי אין שום כוונה כאן ליצור איתה קשר משמעותי של בעל ואשתו אלא רק לספק צרכים פיזיים, שאין להתעלם מקיומם, אבל גם אי אפשר לומר שמדובר מעבר לכך). חשוב על הכשל המוסרי שבדבר - מדובר על אישה בודדה ורווקה שלא זכתה לזוגיות, ומנסה למצוא "מעין זוגיות" באופן כזה, כאשר בעצם ליבך נתון לאישה אחרת, ומטרתך בקשר איתה הוא אך ורק סיפוק הצרכים. מדובר במערכת יחסים לא סימטרית בעליל עם כל ההשלכות המוסריות לכך. חז"ל מספרים לנו, שאחד הכשלים העיקריים של דור המבול היה מנהגם לשאת שתי נשים (ושים לב, שם מדובר על נשיאת נשים לכל דבר), אחת לשם סיפוק צרכי המין ואחת לצורך הולדת ילדים. כך שגם לולי האיסור ה"פורמלי" שבדבר, מדובר על בעיה מוסרית קשה ביותר.

3. בנוסף, האם אתה מעלה על דעתך שתוכל למצוא אישה יראת שמיים אמיתית שתסכים לדבר כזה? ואם מדובר באישה שאינה יראת שמיים (או שהיא כזאת למחצה, לשליש ולרביע), כיצד תוכל באמת לסמוך עליה שהיא טובלת כיאות ואינה מכשילה אותך באיסורי כרת חמורים?

4. מעבר לכך, חשוב להבין שאין אפשרות אמיתית להסתיר קשר כזה מהילדים. גם אם אשתך מוכנה לכך מה תעשה תגלית כזאת לנפשם של הילדים ולחינוכם?

כאמור לעיל, חשוב לנסות ולמצוא פיתרון נכון, אולם לא זו הדרך הנכונה. מכיוון שהבהרת שאתה ואשתך משוחחים על הנושא בפתיחות, אני חושב שכן כדאי לנסות ולמצוא מוצא לעניין. במכון פוע"ה יש מומחים גדולים לכל הנושא של חיי אישות כולל חוסר רצון לקיימים מצד אחד מבני הזוג, אני מציע ליצור קשר בהקדם עם הרב אודי רט, ראש תחום האישות במכון פוע"ה בטלפון 02-6515050 על מנת לנסות למצוא דרכים לפיתרון נכון וראוי של הקושי.

כל טוב

אריה כץ

רב יועץ ופוסק במכון פוע"ה

toraland whatsapp