התשובה
שלום וברכת ד´
השאלה היא כללית ולא מפורטת, ולכן התשובה לא יכולה להיות מפורטת.
תחילה יש לדעת שכדאי לגשת לרב ת"ח שמכיר אותך (רוחנית ונפשית), לא כל אחד יכול לעמוד בדרכי תשובה מסוימים, יש מי שיכול לעמוד בדברים מסוימים ויש שלא יכולים לעמוד. ברור שיש איש ויש אשה, הדברים משתנים. על כן העצה הראשונה היא לפנות לרב שמכיר אותך ויודע במה אדם יכול לעמוד ובמה לא.
הרמב"ם אמר שדרכי התשובה, הכרת החטא, חרטה, וידוי, קבלה לעתיד. ועל כן כל שלב צריך להעשות מתוך ברור יסודי. דהיינו מה היה החטא דאוריתא או דרבנן, חיוב חטאת, אשם, כרת וכו´. לפי חומרת המעשה נגזר גם דרך התשובה. כמו כן צריכה להיות חרטה אמיתית. כיודע עריות זה אחד הדברים שלבו של אדם חומר, ועל כן החרטה צריכה להיות מעמיקה יותר וצריכה להיות קבלה עתידית אמיתית יותר. הקבלה לא מהשפה ולחוץ אלא קבלה עד שיעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא עוד. כמו כן וידוי צריך ללמוד כיצד להתודות לפני הקב"ה.
במקביל לשלבים אלו כדאי לערוך תקוני תשובה (צומות והתבודדויות) כל אחד לפי יכולתו, ומכיוו שאיני מכריך אינני יכול לענות בפרוט.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון