התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד´
הכאב של שמירת עם ישראל ניכר מתוך השאלה.
באופן עקרוני יש לחלק בין מצוות תוכחה ומצווה למנוע נזק מעם ישראל.
מצוות תוכחה זו מצווה כללית ששייכת בכל המצוות, ולכן יש חיוב מחאה
לנוסע בשבת או מקלל או מספר לשון הרע, על כל עבירה יש למחות. בימינו
מצווה זו כמעט ולא קיימת בגלל דברי הגמ´ שבימינו עד שיוכיחנו בדבר קטן
יגיד לו המוכח חטאיך גדולים מחטאי. ואין תוכחה מועלת אלא א"כ ידוע
שישמע בקול המוכיח. למרות זאת עדיין חובה עלינו לשמור על כרם בית
ישראל, ולמנוע כניסת פסולי יוחסין בעם ישראל. על כן חובת ההודעה היא
רק כאשר יש חשש לפגיעה בעם ישראל, כמו כן כדי להודיע יש להיות בטוח
שאמנם יש כאן פגיעה בכלל ישראל. לאור זאת יש לבדוק את השאלה שהתעוררה.
לגבי האשה ו"בעלה", כאן אין פגיעה בעם ישראל, כיוון שאין להם ילדים
ולא בעיות של ממזרים, אלא יש כאן שאלה חמורה של צניעות וזנות, אבל זה
שייך לדיני תוכחה ולא לשמירת עם ישראל. גם לגבי הבת שהיא גויה
(הלכתית) אין כל בעיה מכיוון שהילדים שלה יהיו גויים ג"כ ודבר זה לא
יעלם כשיבואו להנשא. על כן גם בנושא זה אין חשש לנזק בעם ישראל.
העולה שאין במקרה זה חובת דיווח אלא לפעול על מנת שילכו בדרך הישר
והטוב.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון