חיוב אשה ללדת

השאלה:

ככל הידוע לי מצות "לשבת יצרה" מדברת על לידה של ילד אחד
(בן או בת), ללא גדרים של זמן.
אם אכן כך, מהו היסוד לחייב אשה בהריונות? שהרי הסיבה שאשה
לא מחוייבת במצוות "פרו ורבו" הינה שאי אפשר לחייב אדם להיכנס
לסכנה במצווה פרטית.

האם החיוב הוא מצד בעלה?
ואם כן, כיצד זה מסתדר עם זה שאי אפשר לחייב אותה להיכנס לסכנה ?
האם נכון לומר שזה שאנו לא מחייבים את האשה להכנס לסכנה,
בא לידי ביטוי בכך שלא מחויבת להתחתן, אבל אחרי שהתחתנה
(בבחירתה) החיוב של האיש חל גם עליה בדיוק אותו דבר?
השאלה שלי היא רק מהצד ההלכתי, וברורה לי חשיבות ריבוי
הילודה בעם ישראל.
תודה וחנוכה שמח.

 

 

 

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

אין זה נכון שאשה אינה מחוייבת להתחתן ולא חייבת להעמיד ילדים.
יותר נכון לומר שהתורה לא ציוותה זאת במפורש משום שהאשה נמשכת
לכך מעצמה הן להשלים עצמה בנישואין והן להיות אם. כמו"כ התורה
לא רצתה לצוות במפורש דבר שיש בו צער ומידה ידועה של סיכון
משום שדרכיה דרכי נועם (משך חכמה פרשת נוח)
עיין ר"ן תחילת פרק שני של קידושין שגם האשה נחשבת למקיימת מצוה
משום שהיא שותפה לקיום המצוה
עיקר החיוב מוטל על האיש
ההריון הוא אומנם סיכון מסויים אך נממוך (בארצות פרימיטיביות
תמותת נשים בלידה הוא 7 פרומיל!) אולם מותר ואף חובה להיכנס
אליו כשם שכל חיינו מלווים בסיכונים כגון ספן בים או טייס באויר ואף
נהג על הכביש. על כך נאמר שומר פתאים ה'
אם ההריונות גורמים לאשה לסיכונים מיוחדים כאן יש דיון בהתייעצות עם
רופאים מה הטוב ביותר בשבילה. .

toraland whatsapp