התשובה
כתב הרמ"א (אה"ע סי' סב ס"ז): "וי"א דאם היו שם פנים חדשות,
אע"פ שאין אוכלין שם, מברך בשבילם לילה ויום (הר"ן פ"ק
דכתובות)". ונראה עפי"ז שכש"כ לגבי אלו שלא אכלו שיכולים לברך
שהרי הברכות הן ברכות השבח והן רק מסודרות על הכוס.
השתתפתי בשבע ברכות שכבדו בברכות אנשים שבאו לקראת סיום
הסעודה ולא אכלו ולא שתו עם הסועדים. חלק מהאנשים ברכו
וחלקם לא הסכימו לברך כיון שלא אכלו בסעודה. עם מי הצדק?
כתב הרמ"א (אה"ע סי' סב ס"ז): "וי"א דאם היו שם פנים חדשות,
אע"פ שאין אוכלין שם, מברך בשבילם לילה ויום (הר"ן פ"ק
דכתובות)". ונראה עפי"ז שכש"כ לגבי אלו שלא אכלו שיכולים לברך
שהרי הברכות הן ברכות השבח והן רק מסודרות על הכוס.