התשובה
בס"ד
שלום וברכה
שאלותך מרובות ומחכימות, אבל חלקן צריך לכך ידיעות מעשיות, מה היה? איך היה? מה התנאים במשק הכללי ועוד. על כן לפני ידיעת כל הפרטים אי אפשר לענות.
ביסוד הדבר צריך לדעת שיש לחלק בין "עצומים" ובין "השבתה", מושג השבתה בלימוד תורה לא קיים, כפי שנאמר "אל תגעו במשחי" אלו תנוקות של בית רבן. דהיינו אין מושג שעובד הוראה לא בא ללמד תורה. ולא רק תורה אלא הסתובבות בבתים, מגרשים וכדו' עם האמצעים הטכנולוגיים של ימינו זו סכנת נפשות. ברור שאם היה אפשר לקצר את החופש הגדול (אינני דן על הסכמי עבודה) היה ראוי לעשות כן, מכיוון שכל זמן שנער ונערה לא במסגרת מסודרת זה מסוכן "לפתח חטאת רובץ". על כן קשה מאד להקל ולהתיר שביתה. לפעמים אפשר להשבית, בשעת צורך גדול, אבל לזה צריך שיקול דעת לא של ארגוני מורים או הסתדרות (כפי שראינו שביתות פוליטיות...) אלא שיהיו מעורבים בהחלטות כאלו גם אנשי חכמה ומביני דעת שמכירים את ערך כל דקה של תורה וערך של ההגנה על הנערים. ואם ישאל השואל כיצד אפשר לשפר תנאים, על כך נראה שיש מקום לדון על עיצומים שונים שאינם משביתים, אלא התעודה תגיע מאוחר יותר או דברים שלא פוגעים בעצם הלימוד.
על כן נראה שמבורכים המורים שלא אצים רצים לשבות אלא לחנך את הנערים בדרך הישר והטוב.
שאלותיך יכולות להיות נכונות באגודים מקצועיים שאינם שייכים לערך חינוכי התנהגותי, שם יש את השאלות של אגוד מקצועי והשמיעה בקולו, אבל בנידון של חינוך לא נראה שיש מקום לדיונים אלו,
כתיבה וחתימה טובה
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ