התשובה
תלוי מאד מהי רמתו של הנוער. אם הנוער מסוגל ללמוד מסכת כסדר
ישנה חשיבות ללמדו כסדר. אם הוא אינו מסוגל והסוגיות קשות
לתפישתו ויידרש זמן רב להיכנס לסוגיה ולהבין את הצדדים השונים
ניתן לדלג עליה. הלימוד לבני נוער בימינו חייב להיות מהנה ומעניין
כדי שיימשכו ויאהבו את הלימוד.
ביחס לדברים צנועים, צריך לבדוק מהו בדיוק הנושא ומהי רמת
התלמידים, ומה הן ידיעותיהם הקודמות בעניין זה. רוב העניינים
ניתנים להילמד בלי לחדור לענייני צניעות. עם זאת זו הזדמנות
להסביר להם דרך אגב מושגים נכונים ולהקנות להם ערכים חשובים
בנושאים אלו באוירה של קדושה.
אך אם יש בהם כדי לעורר יצרים ניתן לדלג עליהם ולשוב לשם בשנים
מאוחרות יותר. שמעתי שמו"ר הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל ראש
ישיבת מרכז הרב לא היתה דעתו נוחה שתלמידים צערים ילמדו למדו
את פרק ראשון בכתובות