תרומות ומעשרות מ'ליקר' שמופק מענבי-הדסים

השאלה:

אנשים שמכינים 'ליקר הדסים' מהפירות הקטנים הגדלים על שיחי ההדסים בעונה זו של השנה (להלן: 'ענבי הדס'). האם צריך להפריש מהם תרומות ומעשרות?

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | אמונת עתיך 141 (תשפ"ד), עמ' 17

בירושלמי[1] מבואר שיש חיוב ערלה בענבי ההדס במקומות שמגדלים אותם לצורך מאכל.[2] כך גם נראה מהמשנה במסכת סוכה[3] שענבי ההדס שימשו לצורכי אכילה משהשחירו. ובירושלמי מעשרות[4] מבואר שבשלב זה הם הגיעו ל'עונת המעשרות', על פי המשנה מעשרות[5] שעונת המעשרות של הפירות השחורים היא 'משיינקדו'. כך גם מבואר במשנה ובגמרא סוכה,[6] שלמרות שאסור ללקט ביו"ט את ענבי ההדס שענביו מרובים מעליו כדי להכשירו, משום שהדבר נחשב לתיקון כלי. אך כאשר מלקטים לצורך אכילה הדבר מותר, משום ש'תיקון הכלי' נעשה מאליו. כך פסקו הרמב"ם[7] וה'שלחן ערוך',[8] אלא שהתירו ללקט לאכילה דווקא 'אחד אחד'. מבאר ה'צפנת פענח',[9] שההיתר ביו"ט הוא דווקא 'אחד אחד' כי אם ילקט 'שניים שניים' הם ייקבעו למעשר, ושוב לא ניתן יהיה לאוכלם, שהרי אין מפרישים תרומות ומעשרות ביו"ט.[10] אלא שכל זה עומד לכאורה בסתירה לדברי הגמרא[11] שההדס נחשב כעץ סרק[12] ולכן ברכת ענביו 'שהכל', כפי שפסק 'שיבולי הלקט' בשם הגאונים,[13] וכן פסק ה'שלחן ערוך'.[14] והנימוק הוא שהענבים אינם חשובים, וגם אינם ראויים למאכל ללא בישול. אמנם החיד"א ב'ברכי יוסף'[15] כתב שהמנהג לברך, כדעת האר"י, 'בורא פרי העץ' על פירות עצי סרק, אולם כבר ביאר רבי רפאל מיוחס בשו"ת 'פרי האדמה',[16] שיש לנהוג כן דווקא בפירות חשובים של עצי סרק.[17] וכך משמע מהספר 'פתח הדביר',[18] שכתב עדות של רבי שמואל ויטאל על אביו רבי חיים ויטאל, שבירך 'בורא פרי העץ' על ענבי הדס מתוקים שגדלו בגינות העיר דמשק. ולשאלתו בנו הוא השיב, שהדבר תלוי בהרגלי הגידול של ההדסים, ובדמשק ברכתם 'בורא פרי העץ' היות ששם נוהגים לגדל הדסים לצורך אכילת הפירות. על פי תשובת רבי חיים ויטאל לבנו, נוכל ליישב את הסתירה בין הירושלמי המחייב אותם בתרומות ומעשרות, לבין הבבלי הסובר שהם פירות של אילן סרק, ולומר כי נוסח הברכה וחיוב הפירות בתרומות ומעשרות תלויים בהרגלי הגידול והאכילה. אם כן כיום שענבי ההדס אינם משמשים למאכל כי הם פירות גרועים, כשם שמי שיאכל אותם יברך עליהם 'שהכל', כך הם פטורים מתרומות ומעשרות. וכך בפשטות דעתו של הרב ישראלי:[19] מינים הנאכלים על ידי הדחק אינם חייבים בתרומות ומעשרות, אלא אם כן הם נזרעו לצורך מאכל אדם בדומה לסאה, איזוב וקורנית. אולם לדעת 'ערוך השלחן' (הל' זרעים סי' נד סעי' ז-ח): 'כל דבר שהוא מאכל אדם אפילו על ידי הדחק חייב בתרומה ומעשרות...', וכן פסקו רבים מפוסקי הדורות האחרונים,[20] ובוודאי שכך הדבר צריך להיות ביחס למאכל 'ענבי הדס' שצריך להפריש מהם תרומות ומעשרות, היות שמדברי הירושלמי מוכח שבמקומות מסוימים אכלו ענבי הדס ולא דווקא כאכילת דחק. כיום אנשים אינם אוכלים ענבי הדס, אך הם מכינים מהם 'ליקר' מענבי הדס, שהם נותנים טעם במים ובאלכוהול. מקרה זה דומה לשאלת חובת הפרשת תרומות מצמחים שחולטים אותם במים רותחים ושותים את מי החליטה בלבד ('תה צמחים'). ולגבי מקרה זה, לדעת כמה מהאחרונים הם פטורים מתרומות ומעשרות,[21] אך יש אומרים שחובה להפריש מהם תרומות ומעשרות, וראוי להחמיר כדעתם ולהפריש ללא ברכה.

לסיכום: כאשר מכינים ליקר הדסים מ'ענבי ההדס' לדעת רוב הפוסקים אין חובת הפרשת תרומות ומעשרות, ויש מחייבים בהפרשה, והמחמיר להפריש, יפריש בלא ברכה.



[1].    ירושלמי ערלה פ"א ה"א.

[2].    ועיין דרך אמונה, הל' ערלה פ"י ה"ב ס"ק ה, שמדגיש שגם במקרים אלו הענפים כשרים לארבעת המינים, כי אין ערלה בעץ ובענפים.

[3].    משנה סוכה פ"ג מ"ב; ובגמרא שם לג ע"ב.

[4].    ירושלמי מעשרות פ"א ה"ב.

[5].    משנה מעשרות פ"א מ"ג.

[6].    סוכה לג ע"ב.

[7].    רמב"ם, הל' לולב פ"ח ה"ה.

[8].    שו"ע, או"ח סי' תרמו סעי' ב; יש לציין שמדברי הגמרא סוכה לג ע"ב, נתבאר שטעם הפסול הוא משום שינוי מראה ואין זה הדר. לעומת זאת מדברי הירושלמי סוכה פ"ג ה"ב, משמע שטעם הפסול הוא משום שכאשר הענבים נעשו שחורים זה נחשב 'גמר פרי' והתורה אמרה 'ענף עץ עבות - ולא פרי'. ראה משנה ברורה, סי' תרמו ס"ק ו; ושער הציון, שם ס"ק ד.

[9].    צפנת פענח, הל' לולב פ"ח ה"ה ד"ה אם היו ענביו.

[10].  משנה ביצה פ"ה מ"ב; גמרא ביצה לז ע"א; שו"ע, או"ח סי' תקכד סעי' א.

[11].  מנחות כז ע"א.

[12].  מנחות כז ע"א: 'ארבע מינין שבלולב, שנים מהן עושין פירות ושנים מהן אין עושין פירות....'. וכביאור רש"י שם ד"ה שנים: 'שנים מהן עושין פירות - דאתרוג ותמרים'. 

[13].  שיבולי הלקט, סי' קס.

[14].  שו"ע, או"ח סי' רג סעי' ד-ה, שברכת עצי הסרק 'שהכל', וכן ברכת 'בני אסא' שהם ענבי הדס.

[15].  ברכי יוסף, או"ח סי' רג ס"ק ד, בשם שער המצוות סוף פרשת עקב.

[16].  וביסס את דבריו על דברי הט"ז שם.

[17].  כפי שכתב הט"ז, בדעת השו"ע, או"ח סי' רג.

[18].  פתח הדביר, איזמיר תרט"ו, על שו"ע, או"ח סי' רג אות ג; הובאו דבריו גם בשו"ת מנחת שלמה, ח"א סי' עא אות ג.

[19].  עמוד הימיני, סי' כט; למעט כרשינים שבימי דוד גזרו עליהם חיוב תרומות ומעשרות כמבואר בירושלמי חלה פ"ד סוף ה"ד.

[20].  חזו"א, קונטרס הפרשת תרומות ומעשרות בסוף דרך אמונה, ח"ג, עמ' 452; שו"ת הר-צבי, זרעים ח"א סי' סח; שו"ת ישועת משה, זרעים סי' ל; מעדני ארץ, תרומות פ"ב ה"ב אות ב ד"ה והיה נראה וד"ה ומיהו; שו"ת ציץ אליעזר, ח"א סי' א ס"ק ד; שערי אמונה, מעשרות פ"א מ"ג ד"ה בר"ש. וראה במאמר: 'חיוב הפרשת תרומות ומעשרות במאכלים הנאכלים על ידי הדחק', התורה והארץ, ח"ד, עמ' 44.

[21].  לדעת הרב יוסף שלום אלישיב והרב נסים קרליץ, אין חובה להפריש מהם תרומות ומעשרות, ראה בספר תרומת שמעון, עמ' 191 והערה 15; התורה והארץ, ח"ד, עמ' 26-17; משפטי ארץ, פ"א סעי' ו; לעומתם הרב מרדכי אליהו כתב שצריך להפריש מהם תרומות ומעשרות כמובא בהתורה והארץ, ח"ד, עמ' 14-10, על פי ארץ חיים (סתהון), יו"ד סי' רצד סעי' כג.

toraland whatsapp