התשובה
בס"ד
שלום וברכה
א. אם הפירות הללו רגילים לזורעם והם בשדה משומרת חייבת בתרו"מ כשבא לאכלם. אמנם אם לא אכלם אלא משתמש לניסוי אין צורך להפריש שאיננו נאכל, אבל אם יאכל יתחייב בתרו"מ. כדין חצר של אדם שגדלו בה ירקות ללא כוונתו כלל (ספיחין) וכעת רוצה לאכלם חייב להפריש מהם תרו"מ, אלא א"כ הפקירם לכל. אבל בניסוי לא מפקירים את הפירות כיוון שרוצים לחקור אותם, על כן אין כאן הפקר ולכן חייב בתרו"מ.
ב. כתבתי לעיל שחייבים בהם בתרו"מ ואפילו בברכה (אלא א"כ גדלו במצעים מנותקים בבית וכדו').
ג. בכל מקרה של אכילה יש להפריש תרו"מ.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ