תרו"מ מתבליני מאכל הגדלים באדנית ומכניסים אותם לבית דרך החלון

השאלה: שלום כבוד הרב שאלותי: א. האם יש צורך לעשר תבליני עלים כגון פטרוזיליה, שמיר ועירית? ב. האם יש לעשר מכמות קטנה (8-10 עלי פטרוזיליה)? ג. האם ניתן להפריש מהפטרוזיליה את הענפים בתור מעשר (הבהרה: באופן רגיל אני תמיד מוריד את רוב הענפים הירוקים לפני שאני קוצץ את העלים לאכילה אבל תמיד נשארת כמות נכרת של ענפים שנכנסים לאוכל)? ד. אם אני קוצץ מאדנית ובעצם מכניס הביתה דרך החלון, האם צריך להפריש ואם כן האם בברכה? ה. האם כיום שלצערנו מפרישים לאיבוד (לכן מקובל להפריש את הפחות ראוי לאכילה), יש בעיה מוסרית להכניס הביתה בדרך שפוטרת מהפרשה (בעיקר בכמויות קטנות כנשאל לעיל)? בכבוד רב דביר קנטורוביץ'

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | ט"ז שבט תשע"ו 11:23

ב"ה ט"ז שבט ה'תשע"ו

שלום רב וברכת ה' עליכם

בתשובה לשאלותיך אשתדל לענות עליהן בקצרה ולא ארחיב. כי מקובל שבמקום שאמרו לקצר אינו רשאי להאריך ואענה על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון:


שאלה א': האם יש צורך לעשר תבליני עלים כגון פטרוזיליה, שמיר ועירית?

תשובה א': אכן גם ירקות עלים הנאכלים כתערובת בסלט חובה להפריש מהם תרומות ומעשרות, אף אם לא רגילים לאכול אותם בפני עצמם.


שאלה ב': האם יש לעשר מכמות קטנה (8-10 עלי פטרוזיליה)?

תשובה ב': גם מכמות קטנה של עלים צריך לעשר, כי חל עליהם איסור טבל בשעה שנגמרה מלאכתם, אלא אם כן קוטף בחצר עלה בודד ואוכל אותו לפני שהוא קוטף את העלה השני. אך באופן עקרוני יכול לחול איסור טבל גם על עלה אחד, כגון שהוא הכניס אותו לבית, או שהוא שילם לפני שהוא קטף כדין מקח הקובע למעשר.


שאלה ג': האם ניתן להפריש מהפטרוזיליה את הענפים בתור מעשר (הבהרה: באופן רגיל אני תמיד מוריד את רוב הענפים הירוקים לפני שאני קוצץ את העלים לאכילה אבל תמיד נשארת כמות נכרת של ענפים שנכנסים לאוכל)?

תשובה ג': למרות שגם מאכלים הראויים למאכל רק בשעת הדחק חייבים להפריש מהם תרו"מ, כמו הכרשינים וכדו', שגזרו עליהם בזמן הרעב שהיה בימי דוד וחייבום בתרו"מ. אך לא מפרישים מחלקי הצמח הראויים לאכילה על בשעת הדחקה על חלקים אחרים הנאכלים באופן הרגיל. לכן השאלה על אלו ענפים מדובר. אם מדובר על ענפים קשים שלא רגילים לאכול אותם, אזי אין להפריש מהם על העלים האכילים. אך אם מדובר על הגבעולים הדקים שמחוברים לעלים, אשר רוב בני אדם אוכלים אותם – כפי שאתה מעיד על עצמך שחלק ניכר מהענפים אתה משאיר באכול. ענפים כאלו ניתן להפריש מהם על שאר העלים.


שאלה ד': אם אני קוצץ מאדנית ובעצם מכניס הביתה דרך החלון, האם צריך להפריש ואם כן האם בברכה?

תשובה ד': אם מדובר בבית המוקף בתוך חצר, אזי אם אתה קוטף שני עלים היית חייב בהפרשה בברכה, כי חצר קובעת למעשר כמו בית לפחות מדרבנן. אך אם קטפת רק עלה אחד והכנסת לבית או שקטפת אפילו שני פרות יחד אך הבית שלך אינו נמצא בתוך חצר הקובעת למעשר (חצר המשתמרת) כמו הרבה בתים. במקרה כזה הכנסה לבית דרך החלון אינה יוצרת חיוב הפרשה, אך למעשה אין לאכול את העלים הללו אכילת קבע בתוך הארוחה, כי יש ראשונים שאכילת קבע אסורה במקרה כזה – אך במצב כזה צריך להפריש בלא ברכה כיוון שיש דעות שחל על פרות אלו פטור גמור מהפרשה.


שאלה ה': האם כיום שלצערנו מפרישים לאיבוד (לכן מקובל להפריש את הפחות ראוי לאכילה), יש בעיה מוסרית להכניס הביתה בדרך שפוטרת מהפרשה (בעיקר בכמויות קטנות כנשאל לעיל)?

תשובה ה': גם כיום יש חובה לתת מעשר-ראשון מיבול של טבל וודאי, כך שלא רק שאתה מפסיד מצווה כשאתה פוטר את עצמך מהפרשה, אלא אתה מפסיד את הלויים.

בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב

 

toraland whatsapp