שמן שהופק בבית הבד מתערובת של זיתים פטור וחיוב

השאלה: שלום וברכה משפחתנו קיימה מסיק זיתים בשטח שבבעלותנו. עקב עומס בבתי בד בבית הבד שהסכימו לקבלנו, ערבו זיתים נוספים ממקור שאינו ידוע (לא ידוע לנו מה היה היחס בין שתי הכמויות). מבחינת ערלה סמכנו על כך שאחוזי הערלה בזיתים נמוכים, והפרשנו תרו"מ כנגד כל כמות השמן שקיבלנו. לאחר מכן התעוררה שאלה שמא הזיתים הנוספים היו פטורים ממעשר, ואז נותר לברר האם אכן היתה בילה. מבירור עם בית הבד עלה שעם יציאת השמן מהזיקוק אט אט, הוא מוכנס ישר לפחים קטנים, ואין מקום כינוס אחד של כל השמן, כך שאז לא בו היתה בילה. לעומת זאת בשלב שאחרי הגריסה, בו הזיתים נהיו כעיסה, כן הכל היה במיכל אחד, והשאלה האם בשלב זה שהוא כעין עיסה אמרינן שיש בילה, או שיש לשוב ולעשר משמן שהוא ודאי חייב (יש ברשותנו שמן כזה). כמובן יש לזכור שכל מקרה זה הוא ספק האם הזיתים פטורים, ולא ודאי.

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | כ"ט כסלו תשפ"ה 10:00

ב"ה כ"ט כסלו - נר חמישי של חנוכה ה'תשפ"ה


שלום רב וכל טוב 

בתשובה לשאלתך

בנידון שאלתכם אודות תערובת זיתים של פטור וחיוב בבית הבד


אכן, כפי שכתבת לאחר הפקת השמן מתערובת של זיתים החייבים בהפרשה עם זיתים הפטורים מהפרשה חל הכלל 'יש בילה בלח'. כלומר, כיוון שהתערובת היא נוזלית, אנו מתייחסים לכל תערובת השמן, כתוצרת החייבת בתרומות ומעשרות.

לפיכך, אין הדבר משנה אם השמן מועבר ישירות מהזיקוק לפחים קטנים, כיוון שהכלל 'יש בילה בלח' משמעותו, שבכל סמ"ק שמן שמופק מהזיתים שבתערובת, נשמר היחס של התערובת של הפטור והחיוב. בהתאם לכך, ניתן להתייחס לכל מיכלי השמן שקבלתם בין אם מדובר בפחים של 20 ליטר, בפחים של 5 ליטר או בבקבוקים של ליטר - בכל אחד מהם יש כמות שמן של פטור וחיוב באותו היחס של התערובת הראשונה בבית הבד.

אלא שכדי שההפרשה תחול בוודאות, מתייחסים לכל הכמות כאילו היא חייבת בהפרשה וכאשר מסירים את השמן המיועד לתרומה גדולה ותרומת מעשר,  מוציאים את הכמות המיועדת לתרומה גדולה ותרומת מעשר, ביחס לכל הכמות של השמן. כי גם באותה כמות שהסרנו נשמר היחס של פטור וחיוב ואנו יכולים לומר בוודאות שהסרנו כמות כדי תרומה גדולה ותרומת מעשר משמן החייב בהפרשה.

אולם לפני אמירת הנוסח צריך לומר: 'מה שאומר יחול על כל דרגת חיוב בנפרד', במצב כזה כל חלק בשמן שייחדנו לתרומה יתקן את אותה דרגת חיוב בשמן שברצוננו לתקן, וההפרשה היא מחיוב על חיוב ומספק על ספק, ואין חשש של הפרשה מפטור על חיוב.

אולם מתוך הדברים שכתבתם ברור שגם אם לא אמרתם זאת במפורש, ברור שלכך התכוונתם לפני ההפרשה, כך שהתרומות שלכם נעשו כדין.

שיהיו לכולנו ימי החנוכה שמחים ומאירים. 

בברכת התורה והארץ 

אהוד אחיטוב

toraland whatsapp