המקח קובע למעשרות - המשך

השאלה:

שלום,
כלומר, במשנה ה, הקונה קנה את תאנים שהמוכר קטף כבר וסיים את המלאכות שדרושות לתאנים.
יש לי עוד שתי שאלות על הנושא :
1.מה השוני בין העיסקא שמתרחשת במשנה ה לעיסקאות שבתחילת משנה ו ובסיום משנה הזו?
2.ומדוע גם במשנה ו רשום שיש לאכול אחד אחד, האם גם שם מדובר בפירות שנגמרה מלאכתן?

תודה

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי |

בס"ד
שלום וברכת ד'

1. במשנה ה' הקונה מקבל כל מה שהמוכר נותן לו, ועל כן המקח גמור ואין לקונה כל זכות עמידה או התנגדות. וממילא אסור לו לאכול אפילו אחד אחד, כיוון שהקניין כבר נעשה. במשנה ו' המקח היה על פי מה שיבחר הקונה, ועל כן המקח לא מוחלט ויכול לאכול אחד אחד.
2. משעת הקטיף נגמרה כבר מלאכתו, אין צורך במירוח וכדו', על כן יכול לאכול רק אחד אחד.

חודש טוב ומבורך

בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

toraland whatsapp