התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
א. מה שכתב הרב קוק זצ"ל "אחר כל היום והלילה" אין כאן כוונה של הפרשה יומית, אלא הקושי היה כיצד הוא קובע מקום להפרשה של היום השני הרי ביום הראשון חלק מהפרי הוא כבר תרומה או תרומת מעשר, ועל כן כתב שהתרומה של היום השני תהיה ליד התרומה של היום הראשון, אבל זהו ציון מקום לכל הפרשה והפרשה. אפשר גם לומר שההפרשות יחולו זה לצד זה בכל הפרשה בנפרד. אין שם דיון על ההפרשה אלא ציון מקום כל פעם מחדש.
ב. לא הבנתי את השאלה. הרב קוק זצ"ל כתב שמאית שבפרי המיוחד לתרומת מעשר, ועוד תשע מאיות (השאר) יהיו בפירות שיקטפו, המאית זה אחוז מתוך כל מדה שהיא, ועל כן לא משנה מה הכמות המופרשת באותה ההפרשה הוא לא קובע כמות אלא אחוזי פרי. יש לציין שמראש עליו לקחת פירות בכמות שתספיק לכלול בתוכם את כל התרו"ג ותרומת מעשר, כך שלא יחסרו פירות תלושים. אינני רואה כל צורך לשינוי.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום שבי דרום