קביעות למעשר בחווה חקלאית

השאלה:

בס"ד השאלה היא לגבי חיוב הפרשת תרומות ומעשרות בחווה חקלאית.

החווה מכילה 8 דונם של ירקות ובוסתן עצים. את הפרי שגדל אנו מספקים לילדים מבתי הספר שבאים אלינו. פרי כזה נקטף , מוכנס לארגזים (לפעמים מוסיפים פעולה של חיתוך ניקוי ואריזה סופית). התוצרת נמכרת לילדים. א)מהי ההגדרה ההלכתית של המקום? (גינה , חצר, שרה)

ב)מאיזה שלב חל החיוב בתרו"מ? לפעמים מורים לוקחים ירק ישירות מהשדה ומביאים לחדר מורים. האם במקרה כזה מותר לעשר בשדה או שהחיוב חל לאחר הכנסה לחדר?

ג) עץ שנשתל לפני שנתיים ואיננו יודעים האם הוא מורכב במינו או לא אך אנו יודעים באיזה משתלה הוא יוצר . האם יש חובה לנסות לבדוק עם המשתלה את סוג ההרכבה כעת?

התשובה

הרב נתנאל אוירבך | כ"ד שבט תשע"ז 9:06

שלום וברכה

עקרי שאלתך תלויים בהגדרה ההלכתית 'קביעות למעשר':

א'קביעות למעשר' היא מושג הלכתי, הקובע מהם השלבים בתהליך הכנת הפרי לאכילה חשובה וקבועה, שמחילים חיוב הפרשת תרומות ומעשרות בפועל. 'קביעות למעשר' יכולה להיות באחד מן האופנים הבאים: הכנסת הפירות לבית, (כשמכניסים דרך שער הבית, שנאמר 'ביערתי הקדש מן הבית' (דברים כו, יג); עי' רמב"ם, הל' מעשר פ"ד ה"א); מכירת הפירות; בישול הפירות; כבישתם במלח; כניסת שבת לאחר הקטיף (רמב"ם, שם פ"ג ה"ג).

ב. לאור הנ"ל, מחמת התיאור שאתה מתאר יש קביעות למעשר באופן של המכירה לילדים וכן בהכנסה לחדר המורים - קביעות המחילה את חיוב ההפרשה.

ג. מורים הלוקטים ירקות בודדים מהשדה ומכניסים לחדר המורים - מחוייבים הירקות הללו בהפרשת תרו"מ (רמב"ם, הל' מעשר פ"ד ה"ז).

ד. חובת בירור אודות עץ האם הוא מורכב - לדעתי, אין חובה כזו שהרי גם אם תברר ויימצא שאכן עץ זה מורכב הוא באיסור - לא נחייב אותך לעקור אותו מחמת שאנו מסתמכים על הדעות הסוברות שאין איסור קיום בעץ מורכב ובפרט לאחר שהתאחה (לדעת שו"ת חתם סופר, ח"ו סי כה, מותר אפילו לטעת את העץ המורכב, אך הרב קוק זצ"ל, משפט כהן, סי' יג עמ' כד/2, סי' כג עמ' לח/1, וע"ע שם, סי' יד-טו, כ-כב סמך על דבריו לגבי נטיעה רק לשעת הדחק; חוקות הארץ עמ' 77 והערה 16).


בברכה,

נתנאל


toraland whatsapp