התשובה
ב"ה י"ד שבט שנת השבע ה'תשפ"ב
שלום וברכה
בתשובה לשאלותיך;
1. הפירות על העץ בתקופה זו הם בוודאות מעשר עני. אמנם יש שחששו שצריך לומר גם מעשר שני וגם מעשר עני בגלל המחלוקת במניין שנות השמיטה. אך חומרא זו נתונה במחלוקת, ויש פוסקים שהתנגדו לה, בגלל שיש מסורת מהי שנת השמיטה וכתוצאה מכך מהן שנות המעשר שבשאר ששת השנים.
2. ההפרשה של התרומות ומעשרות כולל מעשר עני היא על פי נוסח הפרשה שחוץ מהתרומה גדולה והתרומת מעשר, אין הסרה בפועל של המעשרות, אלא קביעת מיקום בפירות וקריאת שם.
התועלת של השימוש בקרן היא בקיום מצוות נתינת המעשרות; הן מעשר ראשון ללוי והן מעשר עני לעניים. כשהנתינה מתבססת על כך שהלוי והעניים זוכים באמצעותינו עפ"י היסוד ההלכתי של "מכירים" (מכירי לוייה, ומכירי עניים). ולפי כיוון שהמנוי מתחייב לתת את מעשרותיו דרכנו הוא נקרא "מכירי לויים" ו"מכירי עניים". וכיוון שכך בשעה שהוא קורא שם למעשר ראשון ומעשר עני, הלוי והעניים זוכים במעשרות דרכנו, והם מסכימים שהפירות יישאר אצל מנוי, ובכל פעם שווי המעשר מתקזז מדמי המנוי שהם בעצם הלוואה מראש ללוי ולעניים.
בברכת התורה והארץ
אהוד אחיטוב