נאמנות אדם חילוני שמודיע שהפירות הם טבל

השאלה:

הרב חנניה שפרן

חילוני מביא פירות ואומר כי הם טבל – האם חייבים הפירות בהפרשה בברכה ובנתינת מעשר ללוי ועני?

ידוע הוא כי נוכרי 'מסיח לפי תומו' לחומרא בדרבנן מהני ובדאורייתא לא מהני לא לקולא ולא לחומרא.[1] ממילא, אם נאמר כי בתרומה נחשב כ'איתחזק איסורא' – 'מסיח לפי תומו' לא נאמן לקולא ולא יהיה נאמן גם לחומרא. הוא גם לא יהיה נאמן כנגד 'כל דפריש'. לכן יהיה הנותן נאמן רק כל עוד זה 'בידו', וכמבואר ב'שלחן ערוך'.[2] ממילא החובה להפריש היא רק אם מהימן ליה כאומר אמת לפי ה'שלחן ערוך', או כאשר יש 'רגלים לדבר' כדבריו.[3] לכן נראה לי כי יפריש בלי ברכה, ופטור מלתת לעני ולוי.

 

[1].    שו"ע, יו"ד סי' טו סעי' ג.

[2].    שו"ע, יו"ד סי' טז סעי' יא.

[3].    ראה חלקת יואב, יו"ד סי' ג.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | אמונת עתיך 137 (תשפ"ג), עמ' 20

לכאורה נראה פשוט שפירות טבל הם 'איתחזק איסורא', אלא שאנו חוששים שמא הפרישו מהפירות הללו (הרבנות או אדם מסוים), והחילוני מעיד רק שלא נעשה כאן דבר. על כן זו עדות שלא השתנתה חזקת האיסור. ואע"פ שב'שלחן ערוך'[1] כתב שעד אחד לא נאמן – היינו להוציא מהחזקה, אבל ודאי שעד אחד נאמן לשמר את החזקה. על כן אפשר לסמוך על עדות חילוני שאומר שאלו פירות שקטף מגינתו ולא הפרישו מהם תרו"מ. לאור הנ"ל יש לומר שצריך להפריש מהם בברכה, וחלה גם חובת נתינה ללוי ולעני. ויש לציין שאין לזה קשר לדין של 'בידו', מכיוון שבנד"ד מעיד רק שלא השתנתה החזקה.

 

 

 

[1].    שו"ע, יו"ד סי' קכז סעי' ג.

toraland whatsapp