התשובה
מעשר כספים מיועד למצוות שאין אדם חייב לקיימן מכספו. אין אפשרות לשלם מיסים למשל ממעשר כספים גם אם המיסים מיועדים לדבר מצוה.
משאלתך לא ברור האם בניית ביהכ"נ והמיגון הוטלו כחובה על כל התושבים שאז אין לממנם ממעשר כספים או שהציבור נקרא לתרום עבורם באופן וולונטרי.
במקרה האחרון יש מקום להבחנה בין ביכנ"ס שהוא מצוה בלבד ומותר לממנו ממעשר כספים לבין המיגון שהוא צורך קיומי. לדוגמא, מיגון רכבו של אדם אינו ניתן למימון ממעשר כספיו.(וכאן נעוץ ההבדל בין התושבים המקומיים שאצלם הוא צורך קיומי לבין אחרים).
כל דברינו מבוססים על ההנחה שכספי המעשר אינם מיועדים לעניים בלבד. הכרעת הפתחי תשובה (יו"ד רמט, ב) על פי החת"ס שאם קבל על עצמו או שנהג ג' פעמים לתרום רק לצדקה חייב להמשיך כך. אולם אם נהג לתת גם לדברי מצוה מותר להמשיך ולתת לדברי מצוה, והעדיף ביותר הוא לתת חציה לצדקה וחציה דברי מצוה.