התשובה
ב"ה כ"ו מנחם-אב ה'תשפ"ד
שלום וברכה וכל טוב
בתשובה לשאלתך,
אין צורך להמתין מלחלל מטבע של מעשר שני עד שהיא תתמלא.
וכל הדיון בגמ' הוא באומדן דעת של האדם האם הוא יתעכב מלעלות לרגל עד שיהיו לו מטבעות זהב מלאים, כי כאשר מחללים מעשר שני בשוויו - אדם אולי אדם יעדיף להמתין עד שהמטבע תתמלא. ובכך נחלקו ב"ש וב"ה לפי אותה אוקימתא בגמ'. שלפי בית שמאי אסור לחלל כסף על זהב כי הדבר יגרום שאדם ימתין מלעלות לרגל עד שיהיו בידו מספיק זוזים כדי ל'מלא' את הדינר זהב שבידו כדי להעלותה לירושלים- וכך יתעכב מלעלות לרגל, או מלאכול את פירות המעשר בירושלים באותה שנה (לפי הפירושים השונים). ובית הלל אינם חוששים לכך, כי אנו תולים שאף אם לא יהיו לו מספיק זוזים הוא לא יתעכב בשל כך, אלא יעלה את הזוזים לירושלים כמות שהם. אך אין העיכוב שלו נובע ממניעה הלכתית - אלא ממניעים מציאותיים. ולכן למעשה אם אדם יש לו מטבע שאינה מלאה הוא יכול לחלל את המעשר שיש בה.
בברכת התורה והארץ
שבת שלום ומבורך
אהוד אחיטוב