לואיזה

השאלה:

שלום כבוד הרב, לאחר שעברתי על השו"ת הרלוונטי כאן באתר, אני מבקש לדעת: 1. לואיזה היא שיח רב שנתי. מדוע כאן מחשיבים אותה כצמח ירק, ולא כעץ? לדג', נענע ורוזמרין לא צריך להרחיק 15 ס"מ, אך לואיזה ונענע כן יש דין כלאיים? אפילו כאן בירושלים, בתנאי קור, הלואיזה גדלה יפה שנים הרבה. 2. האם יש על מי לסמוך שלא להפריש תרומות ומעשרות מתבלינים? בין אם זה לחליטת תה, ובין אם זה לתבל מאכלים, כל עוד לא אוכלים את הצמח תבלין בפני עצמו? נכתב כאן באתר לגבי רוזמרין ש "הוא גבולי" - היינו לפעמים הוא משמש לא רק כתבלין, אלא כמאכל, ולכן יש להפריש ללא ברכה. נו, מי אוכל רוזמרין?! אפילו כששמים ענף של רוזמרין בבישול קדירה, מקפידים להוציא אותו בשלמותו בסוף הבישול. יש סלטים עם מרווה ובזיליקום, אולי, אבל מה קשור רוזמרין? תודה.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | כ"ז שבט תשע"ז 19:47

בס"ד


שלום וברכת ד'


1. לואיזה צמח רב שנתי ואין בו דין כלאים עם ירק (מלבד הרכבה). עיין בספר הלכות הארץ עמ' 195 שהוגדר כצמח רב שנתי. 

2. יש פוסקים שסוברים שתבלין פטור מתרו"מ וכך הובא בספר הלכות הארץ (עמ' 38 עיי"ש), אמנם דעת הגר"מ אליהו זצ"ל הייתה שכל תבלין שמגדלים אותו לתבלין חייב בתרו"מ, ואנו אומרים שבמקרה כזה יפרישו בלא ברכה.

3. רוזמרין היום יש שאוכלים אותו כאשר מפוררים את העלים והם נאכלים  בתוך תבשיל או על גביו (לא כענף שלם). אמנם זה לא כל כך מצוי אבל בודאי שקיים. בכו"א בצרוף שיטת הגר"מ אליהו זצ"ל שתבלינים שגודלו לתבלין יש להפריש, לכן יש מקום לדעה שכדאי להפריש ללא ברכה. ברור שמעיקר הדין אין חובה להפריש רוזמרין. 


בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 



toraland whatsapp