התשובה
ב"ה
באופן חד פעמי אפשרי ודי בנתינת רשות ולא צריך להקנות, וגם לא ברור איך תוכלי להקנות כשהמטבע היא שלך אך לא בהישג ידך.
אכן, אם הוא מחלל רק על סמך נתינת רשות יוצא שהוא מחלל על מטבע שאינה שלו, ובמצב כזה הוא לא צריך להוסיף חומש.
אך אין הדבר גורע כיוון שמי שפודה מעשר שני בנוסח של המכון הוא אומר שהמעשר שני יהיה מחולל "בתוספת רבע מערכו על פרוטה ורבע" (אומרים רבע ולא חומש, כי "חומש מלבר" זה רבע משוויי פירות המעשר).
נוסח זה נועד למצבים כאלו שאדם לא צריך להוסיף חומש, ולמרות הכל הוא הוסיף חומש, שלמרות הכל אין הדבר גורע. כי כיוון שהוא אמר "על פרוטה ורבע", יוצא מכך שהמעשר שני התחלל כולו על הפרוטה השלמה כפי שצריך להיות הדין במקרה כזה. והחומש הנוסף לא "תפש מקום" בפרוטה, כי החומש נפדה על התוספת רבע שייחדנו יותר מהפרוטה. עי' על כך בספר התורה והארץ ח"ד עמ' 218).
בברכת התורה והארץ
אהוד אחיטוב