התשובה
בס"ד
שלום וברכה
א. אמנם הרמב"ם (פיה"מ פ"ק דדמאי) כתב שיש לחלל מעשר שני על כסף ולא על נחושת, אבל בהלכותיו שפסק שאפשר לחלל על פירות משמע שאין צורך לחלל על כסף ואפשר אפילו על נחושת. וכן בגמ' קידושין יא ע"ב מוכח שכסף היינו שווי כסף ולא סוג החומר. והחזו"א דמאי סי' ג אות יב הוכיח ג"כ שאין צורך כסף (חומר) אלא כסף שווי. עיי"ש.
ב. אמנם תרומה גדולה ומעשר ראשון ותרומת מעשר ומעשר שני הם חיובים שונים אבל כולם באים להתיר את האוכל לאכילה בהפרשת תרומות ומעשרות. אבל מי שמחלל מעשר שני אמנם מברך ברכה בפני עצמה שאין זה חלק ממתירי המאכל אלא זה פעולה בכסף של מעשר שני.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ