התשובה
בשו"ת 'ציץ אליעזר' (ח"א סי' א), מביא את דעת ה'מגן אברהם' (או"ח סי' רב ס"ק יז) שיש לברך 'בורא פרי העץ' על קליפות תפוזים, ומסביר המג"א שאף שהן אינן נאכלות כמות שהן והן ראויות פחות מאשר עיקרו של הפרי מכל מקום הם חלק מהפרי וכפי שיש אומרים לברך בפה"ע על הקפריסין אף שעיקר הפרי הוא התמרות.
גרעיני העגבניות אינם נאכלים כמות שהם אלא נאכלים יחד עם העגבניה עצמה. ובהקשר לזריעת זרעים של טבל חקרו האחרונים האם האיסור לזורעם הוא מפני שהנאה של כילוי אסורה או מפני שמפקיעם מן המעשר (עי' מקדש דוד, תרומות סי' נה אות י ד"ה והנה בזה דאסור). אם האיסור הוא מפני שמפקיעם מן המעשר ייתכן שגרעיני העגבניות פטורים שכן הם עצמם אינם נאכלים, אך אם נאמר שהאיסור הוא מפני שהנאה של כילוי אסורה, מסתבר שכיוון שזרעים אלו הם חלק מן העגבניה חל עליהם איסור טבל וממילא אסור ליהנות מהם. כאמור בשאלה את העגבניות עצמם אין אוכלים, וכל ההפרשה אינה באה אלא רק כדי להתיר את זריעת הזרעים. ובהקשר לכך, ישנה מחלוקת ה'מגן אברהם' והט"ז. לדעת המגן אברהם (או"ח סי' ח ס"ק ב), חיוב ההפרשה הוא רק מעין הכשר אכילה ולדעת הט"ז (יו"ד סי' א ס"ק יז) גם אם אין מתכוונים כלל לאכול את הפירות חייבים בתרו"מ כי ההפרשה היא הכשר הנתינה (וע"ע ביאור הגר"א, או"ח סי' ח).
לכן למעשה, נראה שיש להפריש תרומות ומעשרות ללא ברכה.
יואל פרידמן