התשובה
בס"ד
שלום וברכה
מתוכן המכתב אני מבין שכבר השתמשת בלימון אחד (או מספר לימונים) ונשאר עוד לימון אחד (או מספר לימונים) שלא השתמשת עדיין. נראה שאי אפשר להשאל על הלימונים מכיוון שכבר השתמשת בהם ואם תשאלי על ההפרשה יעלה בידך שאכלת טבל. אבל כדאי לקחת מהלימון (או לימונים) שנשאר שהוא עדיין טבל למעשר שני, ולקחת ממנו חתיכה כמעשר עני אם ם אתם מנויים בבית האוצר, אין צורך בלקיחה, אלא באמירה שעשירית מהלימון שהוא טבל הרי הוא מעשר עני. ובכך הלימון ההוא ג"כ יתוקן.
לגבי הלימון (או לימונים) שנאכל כבר הוא לא היה טבול אלא למעשר עני, שאר ההפרשות התקיימו בו (תרומה גדולה, מעשר ראשון ותרומת מעשר) כדין, ביטול סוג אחד של מעשרות לא הופך את כל הפרי לטבל אלא הוא טבול למעשר עני בלבד ויש מחלוקת ראשונים בדבר עונש האוכלו (בימינו הכל מדרבנן), ובכו"א הדבר נעשה בשוגג ולא במזיד. על כן ראוי לעשות תשובה על תקלה זו כדרכי התשובה המופיעים בהל' תשובה, וכמו כן מקובלנו שהתשובה ראוי שתעשה בדבר עצמו, ולכן ראוי לחזור על הל' תרומות ומעשרות והגדרת השנים.
לגבי ההפרשה מהקליפה בלימון ידוע שהוא נאכל ומוסיפים אותו לתבשילים רבים, על כן יוצא יד"ח בקליפה.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ