האוכל בחצר פירות הגדלים בחצר וכן המכין תה בחצר מצמחי תבלין הגדלים בחצר האם חייב בתרו"מ?

השאלה: שלום רב, 1. יש לי גינה סביב הבית. חלק מן העצים בחצר ממש. מה דין אכילת עראי של פרי מתחת לעץ? האם נחשב "ראה פני הבית" ואסור לאכול ללא הפרשת תרו"מ? 2. כנ"ל לגגבי צמחי תבלין: לואיזיה, נענע, מרווה וכד'. האם מותר לשים בתה כמה עלים בודדים (עראי) ? בברכה ותודה

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | כ"ו אב תש"פ 15:03

שלום

1. פירות הגדלים בחצר כל  עוד שלא הוכנסו הפירות לתוך הבית ולא נקבעו למעשר מותר לאכול אכילת עראי בלא הפרשת תרו"מ.. להלן קיצור ההלכות הספר 'הלכות הארץ' בהוצאת המכון

א. אם העצים מצויים בחצר 'המשתמרת',[1] מלבד ההגבלה בדרך האכילה יש גם הגבלה בכמות הפירות שקוטפים ושאוכלים בבת אחת. מותר לקטוף רק פרי אחד או גרגיר אחד של ענבים ולאכול אותו אכילת ארעי כדלעיל, ושוב לקטוף ולאכול. אך אם קוטף אפילו שני פירות יחד – מתחייב בהפרשת תרומות ומעשרות גם אם אוכל באופן ארעי.[2]

ב. . ההגבלה בכמות הפרי שקוטפים ואוכלים נמדדת על פי הרגל האכילה. מענבים רגילים לאכול גרגיר, ולכן מותר לקטוף ולאכול רק גרגיר אחד בבת אחת. אך אבטיח למשל, אין רגילים לאכול אבטיח שלם בפעם אחת, ולכן אם קוטף ואוכל אבטיח שלם מתחייב בהפרשת תרומות ומעשרות. הוא הדין גם בפירות הדר, שההרגל לאכול כל פלח בפני עצמו, ולכן הקטיף והאכילה של פרי הדר שלם מחייבים הפרשת תרומות ומעשרות.[3]


[1] מהר"י קורקוס, לרמב"ם הל' מעשר פ"ד הט"ו. חצר המשתמרת היא חצר מגודרת, שמצויה ליד בית שגרים בו; בעניין ההגדרה של חצר המשתמרת עי' במאמרנו 'חיוב מעשר בקטיף תיירותי', אמונת עתיך 88 (תשע"א), עמ' 42-39.

[2] רמב"ם, הל' מעשר פ"ד הט"ו הי"ח; 'המעשר והתרומה', פרק שביעי, עמ' פ-פא.

[3] חזו"א, דמאי סי' ז ס"ק כ; שם' ס"ק כד; שערי צדק, פרק ג סעי' טז-יז; התורה והארץ ד, עמ' 206-202.

 

2. אחד מהדברים הקובעים למער הוא 'האור ' כלומר הבישול. ותבלין שמכינים אותם לתה , הרי יש כאן 'בישול' שהוא אחד מהדברים הקובעים למעשר .  ולכן יש להפריש תרו"מ אף שמכין בחצר. אלא הואיל ויש מחולקת אם יש בכלל חיוב תרו"מ בצמחי תבלין יש להפריש בלא ברכה.


בברכת התורה והארץ

אברהם סוחובןלסקי

toraland whatsapp