התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
עיין ברמב"ם (הל' מעשר פ"א ה"י) שכתב שהגדל בבית חייב במעשרות מדבריהם ומלשונו משמע בין אילן ובין ירק שלא חילק ביניהם. (אמנם תרוץ אחד כתב במהרי"ק שבירק פטור). הפטור של הכנסה לבית הוא דין בקביעות סעודה, דהיינו דבר שאפשר לאכול ארעי בחוץ אם הוא מכניס הבייתה חייב בתרו"מ מיד ואיננו יכול לאכלו ארעי, אבל דבר שגדל בבית ג"כ אסור לאכול ממנו קבע.
לכן, באדנית הזאת (אם היא חייבת במעשרות) אפשר לאכול ארעי אבל לא קבע, אם רוצים לבשל את הנענע וכדו' נראה שזה קבע ואין לאכול אלא לאחר הפרשת תרו"מ.
אמנם יש שפוטרים בתבלינים כנענע מתרו"מ, אבל לשיטות שחייבים בנענע נראה שגם אם זה גדל באדנית יש להפריש ללא ברכה אם נאכל בצורה מסודרת וקביעות סעודה.
אמנם אם מכניס חיטה במוץ שלה (חסרון של גמר מלאכה) כאן יכול להפטר מתרו"מ אם לא יגמור מלאכתו, כגון להאכיל לבהמתו חיטה במוץ שלה. אבל אם יגמור מלאכת החיטה בבית יתחייב.
גמר חתימה טובה
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי