התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
לפי מה שהבנתי העץ ניטע בעציץ במרפסת בסיון תש"ע. לא הבנתי מה שנכתב שאח"כ במוצאי טו בשבט ניטע בעציץ, על איזה עציץ מדובר? כמו כן המפרסת המוזכרת האם היא יצוקה בבטון בלטות וכדו' או שהעץ עומד על האדמה עצמה.
אם המרפסת היא מבטון נראה שדינה כדין המשתלה ואפשר למנות שנות ערלה מהמשתלה, אלא שאין אנו יודעים באיזה גודל היה השתיל בשעה שהגיע למרפסת. ולכן אם אין ידיעה בן כמה היה השתיל אין להתייחס אלא לתאריך סיון תש"ע, ומאז למנות שנות ערלה, ולכן הפירות שיחנטו מטו בשבת תשע"ג יהיו נטע רבעי מספק, אבל אם ידוע שהשתיל היה במשתלה יותר זמן אפשר לצרף.
יש להוסיף עוד שאם הדיון הוא על אתרוג לברכה באם הוא עומד על מרפסת מרוצפת יש דעות שאין להשתמש בו לברכה, כיוון שיתכן ודינו כעציץ שאינו נקוב (תלוי איך המרפסת בנויה), ולדעת החיי אדם אתרוג בעציץ שאינו נקוב לא ראוי לברכת ארבעת המינים.
אולם אם הכוונה היא שאין במרפסת בטון אלא אדמה, במקרה כזה יש למנות שנות ערלה מסיון תש"ע, וא"כ כל הפירות שיחנטו מטו בשבט תשע"ג אלו יהיו פירות רבעי.
כדאי להוריד את כל הפרחים שחנטו עד טו בשבט וכך לא יהיה תערובת בעץ.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון