התשובה
בס"ד
שלום וברכה
הדין על תאנה בחצר (מעשרות פ"ג מ"ח) היא שהתאנה גדלה בחצר, ולכן אין בה כניסה לחצר, והקובע בחצר הוא הכניסה לחצר והכניסה לבית (עיין רמב"ם מעשר פ"ד ה"ז), לכן הדיון שדנים על הצירוף הוא בעץ שגדל בחצר עצמה ולא בפירות שהוכנסו לחצר. כאשר דנים על בית מדובר על מה שהכניסו לבית ולכן שם אין דין צרוף שהרי ראה את הפתח. ועיין ברמב"ם (שם הי"ז-י"ח) מפרט הרמב"ם את דיני הצרוף ומגדיר "גפן שהיא נטועה בחצר" בעצם חסר לה את הכניסה לחצר. לעומ"ז בבית בד"כ לא דנים על אילן בתוך הבית. על אילן בבית הרמב"ם דן (מעשר פ"א ה"י) וזה דומה לגדל בחצר כיוון שחסר הכנסה לבית.
לגבי שאלתך על אכילת ארעי בלימון נראה שאם מלקק מעט לימון אין זה אכילת קבע, רק עם אוכל לימון בסעודה או מניח בצלחת זה קבע.
שבת שלום
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ