אופנים שונים לקביעות מעשר

השאלה: ב"ה שלום כבוד הרב אבקש דוגמא ל "אבל אם נקבע בשאר דברים הקובעין למעשר" ? במדבר פרק יח כד כִּי אֶת-מַעְשַׂר בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָרִימוּ לַה' תְּרוּמָה נָתַתִּי לַלְוִיִּם לְנַחֲלָה עַל-כֵּן אָמַרְתִּי לָהֶם בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא יִנְחֲלוּ נַחֲלָה: קטע מספר החינוך מצוה שצה – מצות מעשר ראשון ואמרו זכרונם לברכה [מעשרות פ"א מ"ה], שעונת הקישואין והאבטיחין והדלועין משישפשף, כלומר שיסיר אותו שיער דק שעליהן. ועונת כלכלה של פירות משיחפה (משיכסה) הפירות שבה בעלין (בעלים) ובהוצין (עלים קשים של התמר), וכן לכל פרי ופרי קבעו זמן גורנו לפי מה שהוא, הכל כמו שבא במסכת מעשר. ועוד ראיתי בענין קביעות המעשר מן התורה שדעת קצת מן המפרשים שאין קביעות מעשר לעולם בשום צד עד ראית (היבול את) פני הבית, וגם שיהא בית הראוי לכך, שנאמר [דברים כ"ו, י"ג], בערתי הקדש מן הבית, והוא שיכניסם לפירות דרך השער, שנאמר [שם, י"ב], ואכלו בשעריך ושבעו, אבל הכניסן דרך גגין (גגות) וקרפיפות) פטורין מן המעשר והתרומה. וכן כתב הרמב"ם ז"ל [פ"ד ממעשר ה"ב], נראה לי שאין לוקין מן התורה על אכילת הטבל עד שיקבע בכניסתו לביתו, אבל אם נקבע בשאר דברים הקובעין למעשר אין לוקין עליו אלא מכת מרדות. ויתר פרטיה מבוארים במסכת מעשרות. תודה משה

התשובה

הרב נתנאל אוירבך | י"ב סיון תשע"ז 12:03

שלום

'קביעות למעשר' היא מושג הלכתי, הקובע מהם השלבים בתהליך הכנת הפרי לאכילה חשובה וקבועה, שמחילים חיוב הפרשת תרומות ומעשרות בפועל. 'קביעות למעשר' יכולה להיות באחד מן האופנים הבאים:

הכנסת הפירות לבית;[1]

מכירת הפירות; בישול הפירות; כבישתם במלח; כניסת שבת לאחר הקטיף.[2]

_______________________________

[1] כשמכניסים דרך שער הבית, שנאמר 'ביערתי הקדש מן הבית' (דברים כו, יג); עי' רמב"ם, הל' מעשר פ"ד ה"א.

[2] רמב"ם, שם פ"ג ה"ג.




toraland whatsapp