עצים בשמיטה

השאלה:

אני מושבניק, איני חקלאי בד"כ למעט גידולי חיטה אך השנה איני מגדל עקב השמיטה ובכל זאת חתמתי על היתר מכירה שיהיה "על בטוח".
בשבוע אחרון של שנת התשס"ז קניתי כ-40 עצים במשתלת נמיפאה שבמושב תומר -לאחר שערכתי בירור והסתבר שאצלם הגוש בגודל מתאים על האדמה ונשתל לפני טו באב.
1. לפי מיטב ידיעתי אני צריך להוריד בטו בשבט התשסט את כל הפירות שחנטו ומאז הפירות החדשים יהיו מותרים באכילה -האם זו ההלכה,והאם צריך להוריד גם פרחים שלא חנטו?
2. במהלך הנטיעה התפוררו לי ב-3 עצים כ-30% מהגוש-מה נפקא מינה מכך והאם אני יכול להחמיר על עצמי עוד שנת ערלה נוספת לכל העצים כדי לצאת מספיקות או שיש פה איסור משום בל תשחית.
3. האם מותר להוריד פרחים וחנטות בשנת שמיטה כדי שלא יצאו פירות ערלה שיכולים להכשיל מישהו -הרי זה עוזר לעץ הצעיר שלא יוציא אנרגיה מיותרת על הפירות שגם כך ייזרקו בעתיד-והאם יש הבדל בין גפן לשאר עצים ובין יהודי לגוי?
4.האם מותר לגזם את העצים כדי שיבנה גזע טוב -והאם יש הבדל בין גפן לשאר עצים ובין יהודי לגוי?

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי |

א. עליך לדעת מה היה מצב השתיל במשתלה האם היה מנותק מהקרקע או מחובר. אם היה מנותק הרי שנעשתה שתילה בערב השמיטה בתאריך האסור. אם השתיל היה מחובר לקרקע יש לדעת כמה זמן עמד על הקרקע במשתלה. אם הוא בין שנה או שנתיים.
אני יוצא מתוך הנחה שהשתיל גודל כדין ויש לו נקב כדין ונשתל לפני טו באב תשס"ז, כך שבזמן ההכנסה לקרקע היה בן שנה (ולא יותר).
ב. שנות ערלה לפי מנין זה הם השנים, סז, סח, סט, וכל פרי שיחנוט לאחר מכן (טו בשבט תשס"ט) יהיה נטע רבעי ומותר באכילה לאחר חילול.
ג. צריך להוריד חנטים שחנטו עד טו בשבט תשס"ט. אין פרחים בעונה זו.
ד. אדם יכול להחמיר על עצמו בדבר שהוא חושש הלכתית, ואין בכך בל תשחית, איסור בל תשחית הוא רק באופן סתמי ללא תועלת אבל כל ספק הלכתי איננו גורם לבל תשחית.
ה. באופן עקרוני אין להוריד פירות ערלה אא"כ ישנה הדרכה חקלאית שמסבירה שעל ידי השארת הפירות העץ עצמו ינזק ואי אפשר לתקן בשנה הבאה.
ו. שאלת הגיזום היא כנאמר לעיל סעי' ה. הכל צריך להעשות על ידי הדרכה מתאימה ואנשים ישרים.

בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי

toraland whatsapp