התשובה
אנו פוסקים שאין גובה מהווה הפסק, ואפילו למעלה מי' טפחים נחשב מחובר אם יש לו נקב מול הקרקע.
לעניין שאלת האוקמי, עיין בספר קטיף שביעית באריכות.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
עד איזה גובה מעל האדמה יש להתייחס לעציץ נקוב, כעציץ נקוב? שהרי ודאי שמגובה מסויים הוא מפסיק להריח את הקרקע, אך שמא פלוג.
מה נכלל בגדר אוקמי? כי ראיתי בפוסקים שמקילים בזה מאוד, ולכאורה קשה מאוד לקבל זאת, שהרי מלבד שמסתבר מאוד דברי החזו"א בדעת הרמב"ם שלא הותרו אלא מלאכות ספציפיות שנמנו עליהן חכמים. (וכן נראה מהמאירי בע"ז נ:), אך אף לשאר הראשונים שנתנו גדר שאוקמי מותר, ודאי שאיננו יכולים להתעלם מכך שנאסרו במפורש מלאכות של אוקמי (מו"ק ג.) כגון כיסוח, פיסוג האילן ועישון וכו’.
אנו פוסקים שאין גובה מהווה הפסק, ואפילו למעלה מי' טפחים נחשב מחובר אם יש לו נקב מול הקרקע.
לעניין שאלת האוקמי, עיין בספר קטיף שביעית באריכות.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי