התייחסות לצמחים שניטעו בשמיטה

השאלה:

השנה היא שנת בחירות במרבית הרשויות המקומיות ברחבי הארץ. ראשי הרשויות משתדלים ליפות את העיר ע"י שתילת פרחים עונתיים, והקמת גינות נוי חדשות (צמחים שונים, דשא, עצים ושיחים).

1. כיצד יש להתייחס לתופעה?

2. האם יש עלי חובה אישית לעקור את הצמחים, ואם לא, אז האם בעתיד בעוד מספר שנים אוכל להנות מהגן לשבת על הדשא בצל העצים, האם אוכל להנות מהפרות (ניטעו גם עצי פרי)?

3. האם אני רשאי להמנע מלשלם ארנונה בעקבת איסור הנטיעות העירוניות?

4. האם יש קולא אם הצמחים נטעו ע"י גוי ונעשה היתר מכירה לקרקע הציבורית בעיר (האם יש בכלל אפשרות כזאת)?

5. האם ניתן לומר דבר חיובי על שפור פני העיר או שזה מסייע לעוברי עבירה ואין לומר שבח על הגינות הנאות?

6. בחול המועד פסח התקיים אירוע באחת הגינות החדשות שהוקמה באיסור, האם מותר היה לי להשתתף באירוע?

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי |

1. השאלה היא מכאיבה ופתרונה לא פשוט.

2. אין חובת עקירה של הצמחים. הרמב"ם פסק (פ"ג הי"א) שאם לא עקר הפירות מותרים. ועיין עוד מהר"י קורקוס פ"ד הט"ו, פאת השלחן סי' כב ס"ק כא, ועוד אחרונים כמבואר בשבת הארץ פ"א הי"ב הערה 8, וכן בחזו"א (סי' ס"ק ו). שאם לא נעקר העץ הפירות מותרים, וחיוב העקירה הוא על הנוטע ועל יורשיו, אבל אנשים אחרים שלא עשו איסור לא חלה עליהם חובת עקירה (פ"א הי"ב). על כן אין לעקור את העצים.

3. על פי מה שאמרנו לעיל אין למנוע ארנונה בגלל זה, שהרי הרשות היא גם עושה פעילויות מעורבות ומחזיקה חופי ים וברכות והצגות, וכאשר אדם משלם ארנונה הוא מייחד שכספו הולך רק לפעולות חיוביות.

4. כשיש היתר מכירה אין לעקור כמבואר במשפט כהן סי' עא, בצאת השנה עמ' כט הערה 3.

5. אין לומר על כך דברי שבח, אמנם האיסור הוא על העושה שאסור לחזק את ידיו, אבל נראה שהעיריה כשמשבחים את מעשיה היא נהנית, ועל כן נראה שאין לשבח את המעשה, שיתכן שנעשה באיסור.

6. כן.

בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי

toraland whatsapp