התשובה
שלום וברכת ד´
כידוע נחלקו בשאלה זו גדולי עולם, לדעת המבי"ט הרי זה הפקר, מכיוון שיש דין של אפקעתא דמלכא, דהיינו לא משנה מה יעשה האדם, הקב"ה מפקיר את פירות השביעית. ומאידך לדעת הב"י נראה שאם איננו מפקיר הרי זה לא מופקר. אולם גם לדעת הב"י נראה שרק אם עמד וגדר וטען שלא מפקיר, אבל אם לא מודיע הרי זה הפקר, וכך הסביר הרב קוק זצ"ל את שיטת הב"י. ועל כן נראה שהפירות הם הפקר ויש בהם קדושה, אמנם לכתחילה יש צורך להפקיר, אבל גם מי שלא הפקיר נראה שפירותיו הפקר, אלא א"כ עומד ומוחה.
אמנם ישנה דעה שבכל מקרה צריך לבקש רשות לקטוף את הפירות, ועל כן לכתחילה היה צורך לבקש רשות, אולם לאחר שנעשה אין בכך גזל.
לגבי הערייה, ברוב הערים העיריות מתירות ומפקירות את הפירות לכל אדם.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון