איסור מדידת פירות שביעית

השאלה:

בירושלמי בשביעית (פ"ח ה"ג) כתוב שטעם איסור מכירה במשקל הוא משום שצריך למכור בזול, ולא יועיל שחכמים יתקנו שימכרו בזול ואז יוכל למכור במשקל, משום ש’אם אומר את כן, אף הוא אינו נוהג בהן בקדושה’. וכ"כ הברטנורא והר"ש, אך הרמב"ם (הל’ שמטו"י פ"ו ה"ג) כתב שהוא משום סחורה.

ולכאורה עפ"י פשט דברי הירושלמי יוצא שמספיק שאעשה היכר כלשהו, לדוג’ אוציא ירק אחד וכד’ ועי"כ אראה שיש בירקות קדושת שביעית, סגי. ודברי הרמב"ם לכאורה מוקשים שמניין לו שיש בזה איסור סחורה? (ומ"ש הרדב"ז על הרמב"ם (שם) שאף כוונת הרמב"ם היא לדברי הירושלמי, קשה לקבלו). וכבר כתוב בב"ב (קל.) שאם איננו יודעים מקור הדין של החכם "לא מקרע תקרעוניה, ולא מגמר תגמרו מיניה", ואף הרמב"ם גופיה בתשובה כתב כן על דברי הגאונים.

א"כ, ילמדנו כבוד הרב היאך יש לנהוג למעשה?

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי |

צריך להאריך בדבריך, אולם הם צודקים ביסודם. ואמנם באוצר הארץ פרסמנו שלדעות החוששות למשקל בשביעית משום סחורה, יכולים הקונים שבוע אחד להוסיף פרי ושבוע אחר להפחית פרי, ובכך נחלש איסור הסחורה.

חג כשר ושמח,
הרב יהודה הלוי עמיחי

toraland whatsapp