התשובה
בס"ד ח"י אייר שנת השבע ה'תשע"ה
עץ לימון שמעורבים בו פירות שחנטו בשישית ובשביעית
לבנימין שלום וברכה וכל טוב
לשאלתך אודות עץ הלימון שגדל בגינתכם ובו ישנה תערובת של פירות שישית ופירות שביעית, שאינך יכול לזהות אותם, והצעת פתרון של הפקרה וזכייה לאחר מכן.
אולם לענ"ד הפתרון הראוי יותר, הוא לתלות שלט "הפקר" כמו שעושים לפירות שביעית, ומאידך להפריש תרומות ומעשרות מספק בכל קטיף וקטיף.
אמנם, הפרשה רגילה של תרומות ומעשרות מפירות הפטורים מתרומות ומעשרות על פירות החייבים בהפרשה – אינה מועילה (רמב"ם הל' מעשר פ"א ה"ו). משום כך, במקרה של תערובת פטור וחיוב, יש להפריש מפירות שחיובם בהפרשה הוא ודאי, ולתקן על ידם את פירות החיוב שבתערובת.
אך לדעת הרמב"ם כשיש תערובת של פירות ואין אפשרות להביא ממקום אחר פירות שחייבים בוודאות – ניתן לדעתו לקחת את אחד הפירות שבתערובת ולהפריש מהם על שאר הפירות כיוון שכשיש תערובת שלא ניתנת לתיקון אנחנו מתייחסים לכל הפירות כפירות טבל וניתן לתקן אותם מהאחד על השני (הל' מעשר פ"ח ה"ב). אמנם יש החולקים על כך, אך ראשית, אנו פוסקים כמו הרמב"ם גם כשדעתו חלוקה על פוסקים אחרים, במיוחד כשהמחלוקת היא באיסורי דרבנן, והרי שביעית ובתרומות ומעשרות בימינו חיובם מדרבנן, והמחלוקת כאן היא באיסור דרבנן, שוודאי ניתן להקל כדעת הרמב"ם.
בנוסף לכך במקרה הנידון ניתן להקל משתי סיבות;
- כאן מדובר בתערובת טבעית שנוצרה כתוצאה מהגידול (עפ"י מו"ר הגר"ש ישראלי זצ"ל התורה והארץ ח"ג עמ' 143).
- יש הסוברים שכל הלימונים בעץ זה פטורים מתרו"מ, משום שהם הגיעו ל"עונת המעשרות" בשביעית (עי' שבת הארץ פ"ה ה"ג אות ח, פ"ח ה"ו אות ו הע' 18), במיוחד אם אנו מגדירים את "עונת המעשרות" – כשלב מתקדם בהבשלה. לכן למעשה, עליך לקחת בכל קטיף את הלימון הגדול ביותר מכל הפירות שאתה רוצה להפריש, שסביר להניח שהוא התחיל לגדול בששית , ולהפריש ממנו תרומות ומעשרות מספק ללא ברכה על כל מה שקטפת, ולנהוג גם בכל הפירות קדושת שביעית מספק.
- בברכת התורה והארץ
- אהוד אחיטוב