התשובה
ב"ה
לאורי שלום וברכה,
מצ"ב תשובה של הרב יהודה עמיחי שליט"א ראש המחלקה ההלכתית במכון התורה והארץ, שנשאל השבוע שאלה דומה, ואני מביא לך את תשובתו בלשונו:
"בדבר שאלתך אודות ניכוש על ידי בהמה בשביעית. עצם פעולת הניכוש נאסרה בגמ' מו"ק ג ע"א, דין זה הובא בפאת השלחן ועיין בשבת הארץ פ"א ה"ה אות יד שם כתב הרב קוק זצ"ל שאסורה פעולת ניכוש בין כשעוקר ובין כשחותך אותם מלמעלה ומשאיר את העיקרים. ובשבת הארץ הובאו דעות המתירות ניכוש לאוקמי. קיי"ל להלכה שניכוש הנעשה לאוקמי או להצלה מותר אבל סתם ניכוש כעבודה חקלאית המכינה לזריעה אסור.
על כן השאלה למה מנכשים, אם זה לאוקמי או להצלה (מפני מזיקים) נראה שאפשר גם על ידי בע"ח, אבל אם הניכוש נעשה כדי להוריד את הקוצים כמלאכה חקלאית על כך כתב הרב קוק זצ"ל שאין לעשות, והדין עמו מכיוון שלדעת הראב"ד אסורה כל פעולה חקלאית כשמתכיוון, וגם לדעת הרמב"ם (פ"ב ה"ד) המתיר לזבל,אין זה אלא כשלא ניכר שעושה מלאכה, אבל בשדה גדולה (עיי"ש ה"ה) אסור משום מראית עין. ובנידון דידן מדובר בשדה גדולה שיש איסור מראית עין. על כן אין להתיר כשעושה מלאכה חקלאית".
בברכת התורה והארץ,
אהוד אחיטוב